در سال ۱۴۰۴ نرخ تورم چقدر می گردد؟

۲۶فروردین۱۳،

بینا- در کتاب برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت بر تورم حداکثر ۲ درصدی، افزایش ۱۱٫۸ میلیون نفری اشتغال و ۱۱،۲ درصد رشد این بخش در سال ۱۴۰۴ تاکید شده است.

برنامه راهبردی صنعت،معدن و تجارت که روز شنبه با حضور رییس جمهوری در قالب کتابی رونمایی شد، با رویکردهای تغییر ساختار تولید و تجارت و ایجاد زیرساختهای نرم برای ارتقاء آگاهی، انگیزه و توانایی عوامل اقتصادی در دستیابی به اهداف است.

تدوین برنامه راهبردی صنعت،معدن و تجارت از مهرماه ۹۰ با کمک تشکیل های بخش خصوصی، استاداند دانشگاه‌ها، . صاحبنظران بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری آغاز شد .

این پروژه شامل طراحی یکپارچه یک برنامه در سطح کلان، ۱۴ برنامه عمومی شامل منابع انسانی ، فناوری، تجارت بین‌المللی، جریان مالی، فرهنگ و اجتماع و همچنین ۵۹ برنامه زنجیره تامین شامل مواردی نظر فلزات، تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات الکتریکی و الکترونیک است.

در بررسی اهداف کلان بخش صنعت،معدن و تجارت در راستای چشم‌انداز ۱۴۰۴ و با توجه به جایگاه این بخش در اقتصاد این بخش، ارزش افزوده این بخش برای سال به میزان ۲۱۵۰ هزار میلیارد ریال و برای سال ۱۴۰۴ به میزان ۶۲۱۶ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

همچنین متوسط نرخ رشد ارزش افزوده این بخش برای سال به میزان ۱۱٫۲ درصد و برای سال ۱۴۰۴ به میزان ۱۱٫۲ درصد تعیین شده است.

حداکثر نرخ تورم مصرف کننده در مورد محصولات بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ، ۶ درصد و در سال ۱۴۰۴ ، ۲ درصد پیش‌بینی شده است همچنین حداکثر نرخ تورم تولیدکننده در سال ، ۶ درصد و در سال ۱۴۰۴ ، ۲ درصد تعیین شده است.

بنابر این گزارش در برنامه راهبردی بخش صنعت، معدن و تجارت، ارزش صادرات بخش صنعت ، معدن و تجارت برای سال ، ۶۰۰ هزار میلیارد ریال و برای سال ۱۴۰۴ ، ۱۵۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

همچنین نسبت صادرات به واردات بخش صنعت،معدن و تجارت در سال ، ۶۴٫۶ درصد و برای سال ۱۴۰۴ ، ۱۰۰ درصد تعیین شده است. ارزش صادرات این بخش در سال ، ۶۰۰ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۴ ، ۱۵۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

در تشریح اهداف کلان بخش صنعت، معدن و تجارت در راستای چشم‌انداز ۱۴۰۴ تعداد اشتغال در این بخش، در سال ۸٫۵ میلیون نفر و در سال ۱۴۰۴ ، ۱۱٫۸ میلیون نفر پیش‌بینی شده است و همچنین سهم بهره‌وری از رشد ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ، ۳۳ درصد و در سال ۱۴۰۴ ، ۵۰ درصد تعیین شده است.

اولویت‌های تولید و صادرات در این برنامه شامل موارد زیر است:

تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی (شامل کدهای ۳۰، ۳۱، ۳۲ و ۳۳ آیسیک)

تجهیزات صنعتی (کد ۲۹ آیسیک)

تجهیزات حمل و نقل (شامل کدهای ۳۴ و ۳۵ آیسیک)

محصولات شیمیایی (شامل کدهای ۲۴ و ۲۵ آیسیک)

انرژی (شامل کدهای ۲۳ و ۴۰ آیسیک)

خدمات مهندسی (شامل کد ۴۵ آیسیک)

فناوری اطلاعات و ارتباطات (شامل کد ۷۲ آیسیک)

تجهیزات و محتوای آموزشی و سرگرمی (بخشی از کدهای ۹۲، ۷۲ آیسیک)

گردشگری (بخشی از کد ۵۵ آیسیک)

خدمات بیمهای و مالی (شامل کدهای ۶۵، ۶۶ و ۶۷ آیسیک)

همچنین اولویت‌های تجارت داخلی و بین‌المللی شامل :

۱٫حقوق مصرف کننده

۲٫کارایی بازارها (تقارن اطلاعاتی، صداقت در بازار و …)

۳٫فروشگاههای بزرگ و یا شبکه فروشگاه ها خرد

۴٫تجارت الکترونیک

۵٫عملکرد لجستیکی (کارایی فرآیند‌های ترخیص کالا، تحویل بموقع کالا و …)

۶٫زیرساختهای لجستیک (هاب، پایانه، خطوط ریلی، ناوگان و …)

۷٫تامین مالی صادرات (اعتبار خرید به خریداران محصولات ایرانی)

در برنامه چشم‌انداز بخش صنعت، معدن و تجارت، میزان تولید فولاد خام برای سال ، ۳۰ میلیون تن و برای سال ۱۴۰۴ ، ۳۶ میلیون تن تعیین شده است.

میزان تولید آلومینیوم برای سال ، ۴۰۰ هزار تن و برای سال ۱۴۰۴ ، ۸۰۰ هزار تن و میزان تولید مس برای سال ، ۷۰۰ هزار تن و برای سال ۱۴۰۴ ، ۱۲۰۰ هزار تن تعیین شده است.

میزان تولید سیمان برای سال ، ۸۷ میلیون تن و برای سال ۱۴۰۴ ، ۹۴ میلیون تن تعیین شده است.

همچنین میزان تولید محصولات بالادستی و میان دستی پتروشیمی برای سال ، ۸۰ میلیون تن و برای سال ۱۴۰۴ ، ۱۲۰ میلیون تن تعیین شده است.

در این برنامه میزان تولید خودروی سواری و وانت برای سال ، ۲ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴ ، ۳ میلیون دستگاه تعیین شده است همچنین میزان تولید لوکوموتیو و واگن برای سال ، ۸۳۶۰ دستگاه و برای سال ۱۴۰۴ ، ۲۲۴۰۰ دستگاه تعیین و میزان فرآورده‌های لبنی برای سال ، ۱۲۰۳۹ هزار تن و برای سال ۱۴۰۴ ، ۱۷۶۸۰ هزار تن تعیین شده است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.