در سه ماه اول امسال چند هزار نفر به پزشکی قانونی مراجعه کردند؟

فروردین ۱۴۰۳

در سه ماهه اول سال جاری استانهای تهران با ۲۷ هزار و ۹۴ نفر، خراسان رضوی با ۱۴ هزار و ۸۹۷ نفر و اصفهان با ۱۱ هزار و ۸۲۸ نفر بیشترین و استانهای خراسان جنوبی با ۸۷۶ نفر، ایلام با هزار و ۴۱ نفر و سمنان با هزار و ۲۶۷ نفر کمترین آمار مراجعان نزاع را داشتند.

در بهار امسال ۱۶۱ هزار و ۵۵۵ نفر به دنبال وقوع نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد مراجعین نزاع ۱۶۷ هزار و ۴۵۴ نفر بودند، ۳٫۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، ‌از کل مراجعان نزاع در بهار امسال ۱۱۲ هزار و ۸۵۸ نفر مرد و ۴۸ هزار و ۶۹۷ نفر دیگر زن بودند.

در سه ماهه اول سال جاری استانهای تهران با ۲۷ هزار و ۹۴ نفر، خراسان رضوی با ۱۴ هزار و ۸۹۷ نفر و اصفهان با ۱۱ هزار و ۸۲۸ نفر بیشترین و استانهای خراسان جنوبی با ۸۷۶ نفر، ایلام با هزار و ۴۱ نفر و سمنان با هزار و ۲۶۷ نفر کمترین آمار مراجعان نزاع را داشتند.

در بهار امسال، ماه خرداد با ۵۷ هزار و ۸۵۱ مورد مراجعه بیشترین آمار مراجعان نزاع را در مقایسه با ماه های دیگر داشت. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲٫۷ درصد کمتر شده است.

نزاع از جمله مهمترین دلایل مراجعات پزشکی قانونی است که پرونده های مربوط به آن، سالانه حدود ۴۰ درصد از کل مراجعات این سازمان را به خود اختصاص داده است.

در ده سال قبل به طور متوسط هر سال ۵۹۳ هزار و ۹۴۱ پرونده نزاع به پزشکی قانونی ارجاع شده است که سال با ۶۳۱ هزار و ۳۸۱ نفر بالاترین و سال ۱۳۸۶ با ۵۴۷ هزار و ۶۲۱ نفر کمترین میزان مراجعه را داشته است.

مراجعان نزاع در هنگام مراجعه به پزشکی قانونی باید به خاطر داشته باشند که:

۱-  ظاهر خون آلود تأثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحات است، نوع جراحت و عمق آن است. لذا معاینه دقیق ‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است.

۲-  همچنین باید افزود که دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از قبل است.

۳-  برای صدور نظریه کارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط یازمان پزشکی قانونی ارائه معرفینامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.

۴-  در مواردی برای بررسی دقیق تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره و یا تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراکلینیک هستیم. این امر برای حفظ حقوق مراجعان و اظهار نظر دقیق در خصوص صدمات است، لذا صبر و شکیبایی بیشتر مراجعان را می طلبد.

۵-  در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدید کننده، فرد می تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کنند. سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان کننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

۶-  صدمات ایجاد شده در نزاع (شامل آثار ضرب و جرح) یا مشمول دیه است یا ارش. در دیه “که مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد. مقرر شده‌ است.

اَرش نیز “دیه غیر مقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تآثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند.” لذا در مواردی که برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تأثیر بر سلامت مُجنی علیه و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در کارایی عضو یا اندام اقدام به تعیین ارش می کنند که میزان ارش نسبت به دیه کامل انسان تعیین می گردد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.