در مراسم سوگند اولاند در کاخ الیزه چه گذشت؟

خبرگزاری آریا- فرانسوا اولاند به عنوان رئیس جمهوری جدید فرانسه سوگند یاد کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا ، “فرانسوا اولاند”، روز سه شنبه به عنوان رئیس جمهوری جدید فرانسه در کاخ الیزه سوگند یاد کرد.
اولاند در مراسم تحلیف خود وعده داد، به عنوان رئیس جمهوری فرانسه با روش های جدیدی با مشکلات مالی اروپا مقابله کند و با تحریک رشد اقتصادی، بدهی های دولت های اروپایی را کاهش دهد.
رئیس جمهور جدید فرانسه ضمن تاکید بر اعتبار سوسیالیستی خود افزود، دولت وی به تولید بیش از پیش توجه خواهد کرد.
اولاند که اولین رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه پس از “فرانسوا میتران” محسوب می شود در انتخابات اوایل همین ماه “نیکلا سارکوزی” رقیب متمایل به امریکا را شکست داد.

اولاند در کاخ الیزه
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری منتخب جدید سوسیالیست فرانسه در ساعت ده صبح به وقت پاریس برای تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود وارد کاخ الیزه شد و مورد استقبال نیکولا سارکوزی قرار گرفت.
پیش از اجرای مراسم رسمی اعلام آغاز دوره جدید ریاست جمهوری، سارکوزی و اولاند به طور خصوصی با یکدیگر ملاقات کردند که در جریان آن، رئیس جمهوری سابق رمز زراخانه های هسته ای فرانسه را به رئیس جمهوری منتخب تحویل داد.
پس از این ملاقات چهل دقیقه ای، نیکلا سارکوزی و همسرش کارلا برونی کاخ الیزه را ترک کردند و مراسم رسمی اعلام زمامداری اولاند آغاز شد.
در این مراسم، فرانسوا اولاند حمایل و نشان صلیب اعظم لژیون دونور، عالیترین نشان دولتی فرانسه، و منشور آن را دریافت کرد و پس از آنکه رئیس دادگاه قانون اساسی نتیجه نهایی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری را قرائت کرد، رسما رئیس جمهوری فرانسه اعلام شد.
اولاند، در حالی که برنارد اکوایه، رییس مجلس ملی و ژان پییر بل، رییس سنای فرانسه او را همراهی می کردند، با امضای سوگند نامه و دریافت مدال لژیون دونور، رسما کار خود را به عنوان هفتمین رییس جمهوری در طول جمهوری پنجم فرانسه و دومین رییس جمهور سوسیالیست بعد از فرانسوا میتران، آغاز کرد.
 اولاند با ایراد سخنانی در کاخ الیزه ضمن تاکید بر گشایش راه جدیدی در اروپا بر تغییر معاهده اروپا که در برگیرنده رشد اقتصادی و اصلاح حسابهای دولتی باشد تاکید کرد.
او افزود: “کشور نیاز به آرامش، مصالحه و اتحاد دارد. این نقش رییس جمهوری است و باید کاری کند که همه فرانسویها بدون تبعیض در کنار یکدیگر زندگی کنند.”
 اولاند در نخستین سخنرانی خود در مقام رئیس جمهوری فرانسه، قول داد که با “بورس بازی” مالی مقابله کند و در صدد گشودن راهی نو در اروپا برآید هر چند تاکید کرد که دولت او بدهی سنگین دولت های قبلی را به ارث برده است.
رئیس جمهوری جدید فرانسه با تکرار مواضع خود در جریان مبارزات انتخاباتی، برنامه های ریاضت اقتصادی را به عنوان راهی برای مقابله با بحران مالی اروپا مورد انتقاد قرار داد و گفت که راه حل مورد نظر دولت او، کمک به رشد اقتصادی است.
در اشاره ای غیرمستقیم به ناخرسندی منتقدان نیکلا سارکوزی از رفتار شخصی رئیس جمهوری سابق، فرانسوا اولاند گفت که خواهد کویشد تا “عزت” مقام ریاست جمهوری را احیا کند و افزود که دوره زمامداری خود را در میان “بدهی سنگین دولتی، از رشد ماندگی اقتصادی، نرخ بالای بیکاری، عقب ماندگی در رقابت بین در بازارهای جهانی و قاره ای در تقلا برای خروج از بحرانی عمیق” آغاز می کند.
این مراسم بدون حضور سگولن رویال، همسر سابق او و میشل روکار، نخست وزیر سابق فرانسوا میتران که در ایران به سر می برد، برگزار شد.
سپس اولاند در حالی که در زیر باران شدید پاریس کاملا خیس شده بود با پیمودن خیابان شانزه لیزه به خوش آمدگویی و تشکر از هواداران خود پرداخت.
او سپس برای ادای احترام به سربازان گمنام جنگ جهانی دوم به میدان “ارک دو تریومف” موسوم به “طاق نصرت” پاریس رفت.

طی شش دهه ای که از استقرار جمهوری پنجم فرانسه می گذرد، فرانسوا اولاند دومین رئیس جمهوری این کشور از حزب سوسیالیست است که در میان ناخرسندی گسترده مردم از بحران مالی اروپا و اعتراض علیه نظام بازار آزاد در بسیاری از کشورهای غربی به قدرت رسیده است.
اولین رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه در این دوره فرانسوا میتران بود که از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۵ این سمت را برعهده داشت.
یکی از نخستین اقدامات فرانسوا اولاند در مقام رئیس جمهوری فرانسه، تعیین نخست وزیر جدید است و ناظران از ژان مارک آیرو، رهبر جناح سوسیالیست در پارلمان فرانسه، به عنوان شخص مورد نظر برای این سمت نام برده اند.
قرار است اوایل هفته آینده اولاند برای دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به زودی عازم برلین شود و گفتگو در مورد نحوه برخورد با بحران مالی اروپا موضوع اصلی گفتگوهای دو طرف را تشکیل خواهد داد.
نیکلا سارکوزی متحد اصلی مرکل در برنامه ریاست اقتصادی به جهت خاتمه دادن به بحران مالی اروپا محسوب می شد و معلوم نیست که تغییرات سیاسی در فرانسه چه تاثیری بر این برنامه خواهد گذاشت.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.