در هفته جهانگردی صورت می‌گیرد, شیرینی کام‌ها به شیره ملایر+ تصاویر

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

برگزاری‌ جشنواره شیره‌پزی ملایر هم‌زمان با فصل برداشت انگور

هم‌زمان با فصل برداشت انگور، جشنواره شیره‌پزی نیز که یکی از آئین‌های سنتی شهرستان ملایر است در هفته جهانگردی برگزار می‌شود بازار شیره‌پزی نیز در استان همدان به ویژه در ملایر که به نوعی این سوغات با نام این شهرستان عجین شده، داغ می‌شود

خبرگزاری فارس: شیرینی کام‌ها به شیره ملایر

خبراقتصادی;هم‌زمان با فصل برداشت انگور، بازار شیره‌پزی نیز در استان همدان به ویژه در ملایر که به نوعی این سوغات با نام این شهرستان عجین شده، داغ می‌شود.

این آئین به قدری در بین اهالی استان همدان جای خود را باز کرده و برای گردشگران نیز جذاب، که چند سالی است برای این آئین جشنواره‌ای به عنوان جشنواره شیره‌پزی سنتی ترتیب داده شده است.

این آئین با رسیدن به ثبت ملی به دنبال توسعه خود در این زمینه است تا بتواند به عنوان یک سنت هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب ‌کند.

وجود باغات انگور و تاکستان‌های زیبای ملایر یکی از ظرفیت‌های مطلوب این شهرستان است که با تبدیل آنها به شیره، فواید آن دوچندان شده و فواید غذایی و دارویی بسیاری دارد.

اما در این بین روستای مانیزان یکی از روستاهای هدف گردشگری ملایر و استان است که با آئین شیره‌پزی می‌تواند به عنوان قطب تولید شیره در کشور مطرح شود.

در همین راستا میراث فرهنگی از سال‌های قبل با برگزاری جشنواره‌‌ شیره‌پزی گام مؤثری برای توسعه روستای مانیزان و این خوراکی برداشته که امسال شاهد برگزاری چهارمین دوره این جشنواره هستیم.

* جشنواره شیره‌پزی در راستای حفظ آئین و سنن است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با اشاره به برگزاری جشنواره گردو تکانی تویسرکان، برداشت انگور و شیره‌پزی در روستای مانیزان و جشنواره آلو در روستای ملحمدره اسدآباد در هفته جهانگردی اظهار کرد: این جشنواره‌ها در راستای شناساندن آئین‌های سنتی هر نقطه استان در برداشت محصولات کشاورزی است.

علیرضا ایزدی افزود: ۸ مهر ماه در چهارمین روز از هفته جهانگردی جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان ملایر برگزار می‌شود که این برنامه در راستای توسعه گردشگری این روستای هدف گردشگری است.

وی با بیان اینکه حفظ آئین‌ها و سنن به عنوان میراث کهن ارزشمند است، گفت: شیره‌پزی سنتی یکی از آئین‌های سنتی استان همدان به ویژه روستای مانیزان به شمار می‌رود که باید این امر در همه امور توسعه یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: با برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌توان علاوه بر معرفی آئین و سنن و حمایت از تولیدات اهالی این روستا، شاهد حضور گردشگران بسیاری در این روستا باشیم.

 

* توسعه آئین پخت شیره‌پزی جذب گردشگر را به دنبال دارد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر نیز در گفت‎‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به برگزاری جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان اظهار کرد: روستای مانیزان یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان ملایر به شمار می‌رود که خوراکی شیرین آن به نام شیره انگور نیز از مراحل پخت قابل توجه و جذابی برخوردار است.

محمد بشری با اشاره به ثبت ملی جشنواره شیره‌پزی سنتی روستای مانیزان خاطرنشان کرد: روستای مانیزان به سبب ظرفیت ویژه آن در تولید و برداشت انگور و پخت شیره به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله برای جذب بیشتر گردشگران در این روستا، جشنواره شیره‌پزی سنتی همراه با برنامه‌های جانبی چون اجرای موسیقی سنتی، آئین‌های سنتی و نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر گفت: در این مراسم حاضران از مراحل پخت شیره انگور به صورت زنده بازدید کرده و با آن آشنا می‌شوند.

سیده فریده حسینی فرزام


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.