در همایش بومی سازی فن آوری های انرژی عنوان شد: تولید ۲۰ هزار مگاوات برق با راه اندازی توربین های بادی

خبرگزاری آریا – بهره برداری از هر کیلو وات ۴ میلیون هزینه دارد که با توجه به عمر ۲۰ ساله سلول های خورشیدی این هزینه کاملا دارای توجیه اقتصادی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا – مصطفی رجبی مشهدی در حاشیه همایش بومی سازی انرژی با بیان این مطلب گفت: یکی از نیازهای اساسی کشور در زمان حاضر استفاده از انرژی های تجدید پذیر به حساب می آید چرا که پتانسیل ها و مولدهای لازم در زمینه بهره مندی از آنها به صورت گسترده در سطح کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه شهر مشهد با ۳۰۰ روز آفتابی یکی از مهمترین شهرهای کشور در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی است اظهار داشت: در شرایطی چنین پتانسیلی در کشور ما وجود دارد که به صورت میانگین در اروپا ۵۰ الی ۶۰ روز آفتابی در سال به ثبت می رسد.
رجبی ادامه داد: کشور آلمان با ۸۰۰ ساعت تابش مفید در ۷ خرداد سال جاری توانست رکورد تولید ۲۲ گیگا وات تولید برق خورشیدی را بشکند و انرژی برابر با ظرفیت ۲۰ راکتور هسته ای یک هزار مگاواتی را ذخیره کند این در شرایطی است که عمده مناطق مرکزی ایران دارای ۲ هزار ساعت تابش مفید بوده و ما تنها توانسته ایم ۱۰۰ مگاوات برق از طریق نور خورشید تولید کنیم.
معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق استان خراسان رضوی، اضافه کرد: استفاده از بخش خصوصی و اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها و واقعی شدن قیمت انرژی راه اندازی این نیروگاه ها توجیه پذیر خواهد بود.
رجبی گفت: هم اکنون برای برخی از منازل که میزان مصرف آنها در پله های بالای ۱۵۰ کیلو وات قرار دارد سلولهای خورشیدی در پشت بام آنها نسب شده که بر اساس برآورد فیش های صادر شده برق مصرفی برای آنها از ۴۰ هزار تومان به ده هزار تومان کاهش یافته است.
دبیر همایش ملی بومی سازی فن آوری های نوین با اشاره به اینکه از هر سلول خورشیدی ۲ هزار کیلو وات انرژی استحصال می شود گفت: با این روش ۶۷۰ لیتر سوخت صرفه جویی می شود و هزینه های انتقال و تلفات به صفر می رسد.
وی ادامه داد: بهره برداری از هر کیلو وات ۴ میلیون هزینه دارد که با توجه به عمر ۲۰ ساله سلول های خورشیدی این هزینه کاملا دارای توجیه اقتصادی است.
 معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق استان خراسان رضوی، با اشاره به شناسایی۸ تونل بادی با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه در کشور خاطر نشان کرد: با استفاده از ان تونل ها و راه اندازی توربین های بادی می توان ۲۰ هزار مگاوات برق تولید کرد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.