در پشت صحنه «پایتخت۴» چه می‌گذرد؟

مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۴» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری داستانی دیگر از خانواده نقی معمولی را روایت می‌کند که در ۲۶ قسمت در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه یک خواهد رفت.

با شنیدن نام «پایتخت» یاد ایام نوروز و بابا پنجعلی و لهجه ی شیرین مازندرانی و کارگردانی سیروس مقدم می افتیم. فیلمسازی که توانست با ساخت سه سری از این مجموعه ،علاقه مندان زیادی را در ایام نوروز همراه خود کند به طوری که در ایام عید به هر خانه ای برای دید و بازدید می رفتیم راس ساعت ٢٢ پای تلویزیون می نشستند و از لحظه لحظه ی مجموعه لذت می بردند و حتی تکه کلام های معروف کاراکترهای دوست داشتنی این سریال را با خود زمزمه می کردند.

حال از چندی پیش شنیده شد که سیروس مقدم سری چهارم پایتخت را کلید زده اما این بار نه برای پخش در نوروز بلکه برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان. به همین منظور ما هم پس از سه هفته پیگیری برای تهیه گزارش از پشت صحنه این مجموعه پرمخاطب و خبرساز، موفق شدیم تا به لوکیشن تولید این سریال برویم.

paytakht 4 (9)

پس از برنامه ریزی به سمت منطقه ی زیرآب مازندران حرکت کردیم و پس از سه ساعت طی کردن مسیر باید به شهر زیرآب و میدان سه کبوتر می رفتیم. بعد از گذر از یک شیب و سربلایی بسیار تند به محل تصویربرداری مورد نظر یعنی خانه ی نقی معمولی رسیدیم.

سیروس مقدم اولین فردی که در محل لوکیشن دیدیم و جلوی درب حیاط بر روی صندلی کارگردانیش روبروی مانیتور نشسته بود. شرجی بودن هوا و بوی خاص هوای شمال اولین چیزی بود که ذهن ما را به سمت خودش معطوف کرد چرا که هوا به شدت مرطوب و گرم بود. داخل خانه ی بزرگی شدیم به شکل خانه های روستایی مازندران و با حال و هوای آن طراحی شده بود.

بعد از ورود به حیاط و نظاره ی کلی لوکیشن، آشپزخانه ای کاملا سنتی با کابینتهای چوبی که نوستالژی زندگی روستایی را زنده می کرد، نظرمان را جلب کرد. بعد از صرف ناهار گروه برای ضبط پلان آماده شدند. سکانسی که در حیاط گرفته می شد و محسن تنابنده با موتور قصد رفتن به محل کار خود را داشت. همچنین سارا و نیکا به همراه ریما رامین فر قصد رفتن به بیرون را داشتند. چند بار این پلان گرفته شد در بین ضبط پلان بعدی به سراغ سیروس مقدم رفتم و در مورد «پایتخت ۴» پرسیدم و گفت: حدود چهل روز است که در این این لوکیشن به صورت شبانه روز و روتین مشغول تصویربرداری هستیم و یک لوکیشن دیگر هم در سی کیلومتری این شهر در شیرگاه داریم که برخی از تصویر برداری در انجا انجام می شود.

paytakht 4 (6)

وقتی از او درباره اینکه آیا بخشی از کار در تهران تصویر برداری خواهد شد پرسیدم،گفت :فعلا با توجه به اندازه ای که فیلم نامه نوشته شده تصویربرداری در همین دو مکان خواهد بود حال باید ببینیم که ادامه فیلم نامه چگونه نوشته می شود. وی با اشاره به این مطلب که با توجه به پخش این مجموعه در ایام ماه مبارک رمضان ،حال و هوای فیلم نامه هم منطبق با این ایام نوشته شد، بیان کرد: در مورد تغییرات، جذابیت و تفاوت «پایتخت ۴» سری های قبل باید گفت همدلی، مهربانی، احترام به بزرگتر و ایجاد فضای شاد و مفرح از خصایص پایتخت است.

بعد با اشاره به بازی بیژن اشکورکیایی معروف به بیژن استرس ادامه داد: نقش خوبی را برای او در این مجموعه در نظرگرفته ایم و او جلوی دوربین ظاهر شده است.

ضبط پلان بعدی شروع شد در این سکانس روبروی حیاط بر روی دیوار شعارهایی نوشته شده بود که مهرانفر و تنابنده با رنگ مشغول پاک کردن آنها از روی دیوار بودند. بعد از ان به سراغ ریما رامین فر بازیگر نقش هما رفتم برای انجام مصاحبه بر روی همان صندلی های فلزی سفید کنار حوض نشسته بود باد ملایمی هم می وزید که در کنار آن فضای زیبا مصاحبه را لذت بخش تر کرده بود.

رامین فر ضمن این نکته که گروه و عوامل پایتخت خانواده ی دوم او هستند، افزود: حدود ۴٠ روز از زمان تصویربرداری ما در این لوکیشن می گذرد و ما در این مکان در این مدت مستقر بودیم. بعد به سراغ محسن تنابنده رفتیم که مشغول چک کردن فیلم نامه بود، اما او ترجیح داد در مورد قصه صحبتی نکند و باید مردم سریال را ببینند و خودشان نظر بدهند. احمد مهرانفر هم که نظاره گر صحبت های من و تنابنده بود حرف او را تایید کرد و از دادن مصاحبه انصراف داد و زمان مصاحبه را به بعد از پخش «پایتخت ۴» موکول کرد.

به سراغ بازیگری رفتم که پس از یک اتفاق ناخوشایند در زندگی اش، سوژه گزارش همکاران ما شده بود و سپس سر از برنامه علیخانی در نوروز ٩۴ سر در می آورد و در ان برنامه از سوی محسن تنابنده قول حضور در پایتخت ۴ را می گیرد که پس از ان مسیر زندگی اش تغییر می کند. از بیژن اشکور کیایی ،معروف به بیژن استرس در مورد حضور و حسش در این عرصه پرسیدم با نگاه معصومانه اش احساس رضایتش را از حضور در این سریال نشان داد و افزود: نقش خوبی در این مجموعه دارم و سعی می‌کنم دیگر به آن کلیپ و اتفاق فکر نکنم و این را هم اضافه کرد که در مدرسه ثبت نام کرده و قصد ادامه تحصیل دارد.

paytakht 4 (5)

پلان بعدی مربوط به بازی تنابنده با ریما رامین فر شروع شد. سکانسی که در پشت درب حیاط تنابنده و ردوبدل دیالوگ میان تنابنده و ریما رامین فر همراه بود و سکانس پایانی که ما همراه آنها بودیم.

مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۴» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری داستانی دیگر از خانواده نقی معمولی را روایت می‌کند که در ۲۶ قسمت در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه یک خواهد رفت.

گفتنی است این اولین بار است که یک مجموعه تلویزیونی در کشور به فصل چهارم می رسد. قبل از «پایتخت» مجموعه هایی تلویزیونی همچون «زیر آسمان شهر» در سه فصل ساخته شده بودند. مجموعه ای که در فصل های قبلی خود توانسته است محبوبیتش را حفط و بیشتر بکند و حالا به فصل چهارم رسیده است.

paytakht 4 (4)

در فصل چهارم این مجموعه نیز، با تیم بازیگران گذشته جلو دوربین رفته است. محسن تنابنده، علیرضا خمسه، احمد مهران فر و ریما رامین فر بازیگران «پایتخت ۴» هستند اما در مجموعه جدید مهران احمدی حضور ندارد و پایتخت امسال بدون شخصیت بهبود پخش خواهد شد اما در قسمت های پایانی شاهد حضور وی در این مجموعه خواهیم بود

paytakht 4 (11) paytakht 4 (10) paytakht 4 (8) paytakht 4 (7) paytakht 4 (1) paytakht 4 (3)

پرشین وی

نوشته در پشت صحنه «پایتخت۴» چه می‌گذرد؟ اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.