دستاوردهای مسلمانان برای زندگی بشر در نمایشگاه ˝هزار و یک اختراع˝

۱۵ام بهمن ،

این روزها نمایشگاهی با عنوان ˝هزار و یک اختراع˝ با موضوع اختراعات و دستاوردهای مسلمانان برای زندگی بشری، برای مدت ۵ ماه در موزه نشنال‌جیوگرافیک شهر واشنگتن برپا شده است.

به گزارش هنرآنلاین، اگر در زمان‌های قدیم، چیزی به نام شناسنامه وجود داشت، احتمالا بسیار‌ها می‌توانستند آرام بنشینند و یک کپی از شناسنامه ابن‌سینا را ارائه دهند و بگویند خب بنا به این مدرک، این آقا شهروند این کشور یا آن یکی کشور بوده است. اما ماجرا فقط مسئله شهروندی این دانشمند و آن شاعر و نویسنده نیست بلکه حتی ثبت اختراعات و اکتشافات هم اگر پیش از این انجام می‌شد، دیگر کشورها با هم ماراتن برگزار نمی‌کردند تا یافته‌های بشری را به نام خود ثبت کنند.

بنابر این گزارش، در نمایشگاه “هزار و یک اختراع” که با مشارکت مسلمانان اداره می‌شود بازدیدکنندگان با تاثیر و جایگاه مسلمانان در تمدن بشری، از ریاضیات، نجوم، پزشکی، کشاورزی و… آشنامی‌شوند.

تماشای فیلمی کوتاه ساخته احمد سلیم، تهیه‌کننده و مدیر این نمایشگاه با بازی بن کینگزلی، بازیگر شناخته شده سینما، اولین مرحله از نمایشگاه “هزار و یک اختراع” است. بعد از آن سالن نمایشگاه است که در آن سعی شده با تکنولوژی روز، قصه دانشمندان مسلمان در آن دوره تاریخی که اروپا در عصر تاریکی بود و مسلمانان برای تاریخ علم بسیار فعال بودند شرح داده شود.

چند تلویزیون در بخش‌های مختلف این نمایشگاه نصب شده که اگر جلوی آنها بروید و دکمه‌ای را فشار دهید، در آنها تصویر بازیگری در نقش یکی از دانشمندان مسلمان ظاهر می‌شود که از کشفیات و اختراعات خود می‌گوید و سهم ایرانیان در این میان زکریای رازی است.

همچنین در این نمایشگاه چند بازی تعاملی کامپیوتری هم هست که در یکی از آنها فردی با لباس عربی، در یک خانه قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند او را به گوشه و کنار خانه هدایت کنند و او در آنجا به کشفیات و اختراعات مسلمانان می‌رسد. یکی از آنها باغچه خانه است و در توضیح آن نوشته شده که باغ از ابداعات مسلمانان است.

به نوشته بی.بی.سی، در این نمایشگاه به نقل از تهیه‌کننده و برگزارکننده “هزار و یک اختراع” در این نمایشگاه سعی شده بر هیچ ملیتی تاکید خاصی نشود و در این‌باره می‌گوید: سبب نام نبردن از ملیت بعضی از دانشمندان این است که آنها در محدوده‌ای زندگی می‌کردند که روزگاری نام دیگری داشته و دیگر آن حکومت و آن نام وجود ندارد. برای مثال به امپراتوری عثمانی و یا به بدیع‌الزمان الجزری، پدر علم رباتیک که در دیاربکر زندگی می‌کرده و عرب بوده اشاره می‌کند.

او می‌گوید که بیش از یکصد نفر از دانشگاهیان در نقاط مختلف جهان روی این نمایشگاه کار کرده‌اند و اطمینان می‌دهد که هیچ تلاشی برای نادیده گرفتن ایرانیان نشده است. سبب دیگری که او برای چنین تفاوتی بیان می‌کند این است که بخش‌هایی از تاریخ به نقل از او هنوز محل شک و تردید است و آنها نخواسته‌اند با نوشتن اطلاعات نادرست، مشکلی ایجاد کنند.

او همچنین بر این پاسخ خود که نام کشورها در طول تاریخ تغییر کرده، پافشاری می‌کند. پاسخ او این است که در آن زمان این نام‌ها نبوده و کشورها نام‌های دیگری داشتند.

سلیم در پایان خاطر نشان کرده که موسسه آنها پذیرای انواع انتقادها است و حتی به این فکر می‌کنند که در سال‌های آینده نمایشگاه‌هایی دربارهٔ تمدن‌های دیگر هم مثل تمدن ایران و تمدن عثمانی برپا کنند.

انتهای پیام/
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.