دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه از سوی نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، جلسه علنی امروز(سه شنبه) ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد و بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه  در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان با امنیت کشور گره خورده است

در این جلسه سید محمد صاحب‌کار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان تاکید کرد که کشور ما دارای بنیه علمی و نیروی انسانی قوی است و توجه به حوزه فناوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند تحولی بزرگ در ابعاد اقتصادی کشور ایجاد کند.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در سنگر مبارزه با تحریم‌ها قرار دارد، صنعت و کشاورزی امروز به صورت سنتی در داخل کشور اداره می‌شوند و تزریق نوآوری در آنها به بهره وری و افزایش رقابت پذیری این بخش‌ها می‌افزاید.

اعتقاد دولت به شرکت‌های دانش بنیان بسیار کم است

همچنین اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت های دان بنیان بخصوص در زمان تحریم گفت: اعتقاد دولت به شرکت‌های دانش بنیان بسیار کم است مجلس نیز باید با قوانین مصوب‌ از این شرکت‌ها حمایت کند.

وی گفت: بیش از دو دهه است که در ایران درباره‌ شرکت‌های دانش بنیان کار شده در ابتدا آنها در پارک‌های علم و فناوری مستقر بودند و تنها ماده قانونی مربوط به فعالیتشان ماده ۴۷ برنامه چهارم توسعه بود. بر اساس آن شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفتند بعد این قانون در سال ۸۲ با قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دائمی شد.

زیربنای اقتصاد دانش بنیان پرورش نخبگان خلاق و ایده‌پرداز است

در ادامه این جلسه حسین افشین معاون پژوهش‌های زیر بنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد که ترویج مدرک گرایی با شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در تضاد بوده و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید به سمت پرورش نخبگان ایده پرداز و خلاق پیش بروند.

وی افزود: بنده می‌خواهم در سه بعد به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان اشاره کنم. در بعد اول از دیدگاه قوانین بالا دستی، در بعد دوم بحث قانونگذاری و جایگاه مجلس در توسعه شرکت‌های دانش بنیان و بعد سوم مشکلات و چالش‌های کلان پیش روی این شرکت‌ها است.

تعدد دستگاه‌های صدور مجوز یکی از مهمترین چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان است

در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه سیده فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  تاکید کرد که باید در جهت تعیین یک متولی فرادستگاهی و وزارت خانه‌ای برای صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان پیش رفت.

وی افزور: بنده امروز قصد دارم به پیوند بین زیست بوم دانش بنیان و چالش‌های اقتصادی کشور اشاره کنم. امروز مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور بر فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان سایه افکنده است. به دنبال برگزاری جلسات متعددی در کمیسیون اقتصادی کشور و بررسی چالش های بانکی و بیمه‌ای که پیش روی شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد ناامیدی و یاس حاصل شده است.

با قطعی اینترنت شرکت‌های دانش بنیان ۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند

همچنین افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت که ۱۶۳ ساعت اینترنت قطع شد که به دنبال آن نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها از نظر مالی ضرر کردند. دوستان ما در حال خروج از کشور هستند.

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در کشور مشکلاتی دارند که برای حل آن اهتمام لازم وجود دارد. یکی از این مشکلات در حوزه بیمه است.

حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان منجر به ساخت و توسعه کشور می‌شود

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس هم تاکید کرد که بکارگیری دانش نخبگان و حمایت از اقتصاد دانش بنیان منجر به توسعه و پیشرفت کشور و افزایش توان ایستادگی در برابر فشارهای خارجی خواهد شد.

وی بیان کرد: مجلس در یک سال اخیر بحث حمایت از اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های نوآور را در دستور داشته و در این راستا جلسات متعددی را با حضور شرکت‌ها و افراد مختلف برگزار کرده است. در این جلسات مسائل مهمی مورد بحث قرار گرفته شده است.

مشکلات حوزه‌ ارزی شرکت‌های دانش بنیان برطرف شود

در همین ارتباط محمد مهدی فریدوند مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خواستار حل مشکل تخصیص ارز به شرکت‌های دانش بنیان و صدور بیمه نامه‌های تخصصی و پیش بینی مشوق‌های مالی برای سرمایه گذاری در این شرکت‌ها شد.

وی گفت: امروز ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند که نیاز به حمایت بخش‌های مختلف از جمله مجلس برای تامین مالی و  سرمایه گذاری دارند. شرکت‌های دانش بنیان برای اجرای قراردادهای خود احتیاج به ضمانت نامه دارند که آن از طریق صندوق‌های حمایتی تخصصی ارائه می‌شود. ولی متاسفانه برخی از دستگاهها از پذیرش این ضمانت‌نامه‌ها امتناع می‌کنند موضوعی که به پیگیری مراجع قانونی نیاز دارند.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استقلال کشور را تضمین می‌کند

درادامه این جلسه منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت که حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان استقلال کشور و تولید ثروت را تضمین خواهد کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در جلسه علنی امروز مجلس سه شنبه در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه گفت: شرکت‌های دانش بنیان امروزه فضای تولید را در حوزه تحصیلکردگان و دانش آموختگان رشته‌های مختلف علمی فراهم کرده‌اند. ما از سال‌های قبل زمینه را در وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری فراهم کردیم و شرکت‌های جوانی که اوایل دهه ۸۰ در مراکز رشد مستقر شدند مورد حمایت قرار گرفتند و با تلاش و دلسوزی مراکز رشد این اتفاق به خوبی پیشرفت.

توضیحات قائم مقام بانک مرکزی درباره تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان

همچنین اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی گزارشی از تسهیلات اعطایی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان را ارائه کرد و گفت: تسهیلات پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در پایان مهر ۹۶، ۱۰۰ هزار و ۸۲۷ هزار میلیارد بوده و تسهیلات پرداختی در هفت ماهه اول امسال ۶۱ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به هفت ماهه سال ۹۷ رشد داشته است.

این گزارش درحال تکمیل است…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.