دستاورد سفر دیپلماتیک منطقه​ای لاریجانی چه بود؟

۰۶م آذر ،

نسرین وزیری: سفر دیپلماتیک علی لاریجانی پس از شکست حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه صورت گرفت و محور عمده گفت​وگوها نیز نیاز امروز مردم فلسطین به کمک و همراهی کشورهای منطقه بود. یافتن راه حلی برای بحران سوریه، دیگر هدف لاریجانی از این سفر بود که دربارهٔ آن گفت: بعضی رفتارهای ماجراجویانه که در سوریه به بهانه‌ی اصلاحات ایجاد شده است، بدون شک مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیست و ایران همواره موافق اصلاحات دموکراتیک و واقعی در کشور سوریه است و همیشه مخالفت خود را با ماجراجویی در این کشور اعلام کرد. ارسال سلاح به سوریه توسط بعضی از دول عربی را یک اقدام خصمانه تلقی می‌کنیم و با هرگونه ماجراجویی مخالفیم.

«افتخار به حمایت از جریان مقاومت در فلسطین» و «تاکید بر حل دیپلماتیک مشکلات سوریه به دست سوری ها و نه از سوی دول خارجی» ترجیع بند سخنان لاریجانی در این سفرها بود. او همچنین اختلاف ایران و ترکیه را نیز اختلاف بر سر چگونگی حل مشکل سوریه دانست.

در جدول زیر، جزئیات دیدارها و مذاکرات دیپلماتیک رئیس مجلس را بخوانید:

سفر به سوریه/جمعه ۳ آذر/استقبال محمد‌جهاد لحام رییس مجلس شعب سوریه در فرودگاه دمشق

دیدار با بشار اسد

از جزئیات این دیدار خبری منعکس نشده و تنها عنوان شد که در این دیدار حمایت ایران از دولت و ملت سوریه را به رئیس جمهور سوریه اعلام شده است. {اینجا}

دیدار با محمد‌جهاد لحام رییس مجلس شعب سوریه

·         ایران مواضع سوریه را در قبال مقاومت لبنان و فلسطین ستایش می‌کند.

·         آمریکا و کشورهای غربی در طول این دو سال اخیر ماجراجویی‌های بسیاری در سوریه انجام داده و مشکلات فراوانی برای ملت و دولت این کشور ایجاد کرده‌اند اما هیچگاه توفیقاتی برای رسیدن به اهداف خود بدست نیاوردند.

·         ایران از کشورهای دموکراتیک در منطقه حمایت می‌کند و این اعتقاد را دارد که با سلاح و خشونت نمی‌توان دموکراسی ایجاد کرد. امیدوارم که ملت و دولت سوریه بتوانند هر چه سریعتر از مشکل ایجاد شده رهایی پیدا کرده و از شرایط بحرانی خارج شوند.

دیدار با گروه‌های فلسطینی در سفارت ایران در دمشق

·         همه طرح‌های اسرائیل و آمریکا در فلسطین با شکست مواجه شده است و در لبنان نیز حضور حزب‌الله توفیقات بسیاری برای مقاومت اسلامی این کشور داشته است.

·         وضعیت صهیونیست‌ها و آمریکا رو به افول بوده است.

·         برای اولین بار ما شاهد موشک‌باران تلاویو توسط مقاومت فلسطین بودیم و همه این اتفاقات سبب شد که رژیم صهیونیستی از لحاظ سیاسی و امنیتی ضربه شدیدی بخورد و از سوی دیگر نیز بیانگر رشد مقاومت بود.

·         در سوریه نیز به سبب آنکه این کشور از مدافعان حامیان مقاومت بود آمریکا و متحدانش در تلاش بودند تا با ماجراجویی و تحرکات نظامی، سوریه را از این عملش باز دارند اما به این هدف خود نیز دست نیافتند.

·         لاریجانی در حاشیه این سفر حرم حضرت رقیه (س) را زیارت و در مراسم عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان شرکت کرد.


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.