دستجردی: به سبب تامین نشدن ارز مقدار بسیاری از داروها در گمرک باقی مانده‌اند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از ایسنا

Amir Pourmand-13-35.jpg

وزیر بهداشت اظهار امیدواری نمود که بانک مرکزی همت خود را تسریع کند تا هر چه سریعتر داروها و ملزومات مورد نیاز از گمرک ترخیص شوند و گفت: بخش‌های جراحی قلب، چشم و … چشم به راه ترخیص این ملزومات می باشند.

به گزارش تفسیری خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه افتتاح خطوط تازه تولید شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران درباره مباحث ارزی تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور، گفت: لازم است در این زمینه از بعضی مدیران بانک مرکزی تشکر کنم.

وی تصریح نمود: برای تامین ارز مورد نیاز دارو با تجهیزات پزشکی در ماه اخیر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار از دو و نیم میلیون دلار مورد نیاز تامین شد و شرکت‌ها توانستند این ارز را دریافت نموده و بعضی مواد اولیه و داروهای ساختنی را تامین نمایند.

دستجردی ابراز امیدواری نمود که ۲ میلیون دلار مابقی نیز هر چه سریعتر در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و افزود: همینکه مدیران بانک مرکزی در این زمینه همت نمودند جای تشکر دارد و من امیدواریم این مسیر سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه مقدار بسیاری دارو در گمرک مانده است، افزود: ارز در اختیار شرکت‌ها نبوده و نتوانستند داروها را ترخیص نمایند. امیدواریم بانک مرکزی همت خود را تسریع نموده تا هر چه سریعتر داروها و ملزومات مورد نیاز از گمرک ترخیص شوند و بخش‌های جراحی قلب، چشم و … چشم به راه ترخیص این ملزومات می باشند.

وزیر بهداشت درباره اجرای برنامه پزشک خانواده نیز گفت: در این زمینه جلساتی را با مهندس عمادی سرپرست سازمان بیمه سلامت داشته‌ایم و وی با علاقه و حمایت جدی به دنبال توسعه پزشک خانواده شهری ۳۰ دانشگاه برای اجرای برنامه پزشک خانواده در نوبت می باشند که سازمان‌های بیمه‌گر برای وارد شدن پنج دانشگاه به جرگه برنامه پزشک خانواده اعلام آمادگی نموده‌اند.

دستجردی در ادامه درباره استقبال پزشکان برای ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده گفت: استقبال پزشکان در همه دانشگاه‌هایی که فراخوان داده‌اند صددرصد یا حتی بالای صددرصد بوده است. برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد تا در دانشگاه‌هایی که پزشکان بالای صددرصد ثبت نام داشته‌اند، از این پزشکان در مراکز اورژانس پزشک خانواده استفاده شود.

خطوط تولیدی تازه شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران رسما افتتاح شد

به گزارش تفسیری ایسنا، وزیر بهداشت که به همراه جمعی از معاونین و مدیران وزارت بهداشت از خطوط تولید آنژیوکت و مانتاژ تازه سرنگ انسولین در کارخانه تجهیزات پزشکی هلال ایران (سها) رسما به بهره‌برداری نمود، گفت: از صفر تا ۱۰۰ آنژیوکت توسط شرکت سها ساخته می‌شود و با وجود تحریم‌ها شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران توانست به موفقیت دست یابد.

وی درباره تولید صافی‌های دیالیز در کارخانه سها گفت: در این زمینه نیز گام‌های خوبی توسط شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران برداشته شده است. خوشحالیم پس از سال‌ها به مکانی رسیده‌ایم که نه تنها قادریم نیاز داخل تامین کنیم بلکه توان صادرات به دیگر کشورها را نیز داریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همه محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شوند چرا که با سلامت مردم در ارتباط می باشند. بر این اساس خودکفایی در هر کدام از این موارد گام بزرگی در جهت استقلال کشور خواهد بود.

وزیر بهداشت افزود: امروز علی رغم تحریم‌ها تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز کشور یک به یک به تولید داخلی می‌رسند.

دستجردی با بیان اینکه شرکت تجهیزات پزشکی سها اقدام بزرگی در زمینه صافی دیالیز انجام می‌دهد، ادامه داد: این شرکت دو سوم نیاز کشور به صافی دیالیز را تامین می‌کند و خط تولید صافی دیالیز در این شرکت توسعه یافته است. این موضوع کمک می‌کند تا صف انتظار بیماران کوتاه‌تر شود.

وی ادامه داد: البته دستگاه‌های دیالیز نیز به صورت محدود در داخل تولید می‌شود که البته باید توسعه یابد. امیدواریم ساخت دستگاه‌های تولید داخل دیالیز در آینده افزایش یابد.

انتهای پیام

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.