دستورالعمل خریدو فروش مسکن مهر به‌زودی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با اشاره به اینکه دستورالعمل تازه خرید و فروش اعیان مسکن مهر به زودی تدوین و ابلاغ می‌شود، گفت: هم اکنون در بعضی از استان‌ها به صورت غیرقانونی حدود ۱۴ برابر بابت مالیات مسکن مهر از متقاضیان دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد اصغری‌ مهرآبادی در نشست خبری با بیان اینکه در مردادماه امسال کارگروه مسکن اجازه افزایش تسهیلات فردی در مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان را داده است، گفت: اما با وجود پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این مصوبه، بانک مرکزی از پرداخت این وام اجتناب کرده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیازمند افزایش تسهیلات می باشند، بیان کرد: حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای اتمام این واحدها نیز است البته برای ۲۰۰ هزار واحد هزار میلیارد تومان نیاز بود که وزیر سابق ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای شهرهای تازه در نظر گرفت که با احتساب وام‌های ۲۰ به ۲۲ میلیونی و ۲۲ به ۲۵ میلیون تومانی نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان برای این واحدها هستیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر به ابلاغ مصوبه کاهش بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر از ۲۰ سال به ۱۵ سال از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه دولت قبل، قراردادهایی برای افزایش بازپرداخت تسهیلات در مدت ۲۰ سال بسته شده است و نمی‌توان به صورت یکجانبه آن را فسخ کرد بنابراین برای بازگشت بازپرداخت به همان ۲۰ سال قبلی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

مهرآبادی با بیان اینکه بانک مرکزی مجوز وزارت راه را برای تبدیل دوران مشارکت لغو کرده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در مسکن مهر مربوط به بیمه و مالیات است و با وجود مصوبه دولت برای پرداخت ۵۲۰۰ تومان حق بیمه به ازای هر مترمربع، در حال حاضر ۱۱ هزارتومان مطالبه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این مسئله درست نیست، تصریح کرد: موضوع اضافه پرداخت بیمه را در جلسه چهارشنبه قبل با معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کردیم که قرار شد نامه‌ای در این رابطه بنویسیم تا این مسئله حل شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با اشاره به اینکه براساس مصوبه دولت مالیات هر واحد مسکونی طرح مهر ۳۰۰ هزارتومان است، بیان کرد: هم‌اکنون در بعضی از استانها مانند اصفهان تا ۴ میلیون تومان یعنی حدود ۱۴ برابر بابت مالیات مسکن مهر مطالبه می‌شود.

مهرآبادی در خصوص اینکه آیا آزادشدن خرید و فروش مسکن مهر سبب گران شدن قیمت مسکن مهر نمی‌شود، اظهار داشت: آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر سبب رونق بازار می‌شود و بازار مسکن را از حالت رکود خارج می‌کند.

وی درخصوص افزایش قیمت مسکن مهر، اظهار داشت: در چند ماه قبل ۲ دستورالعمل افزایش ۴۰ هزار تومانی و ۱۵ هزار تومانی ابلاغ شده است بنابراین در دستورالعمل شماره ۳ براساس بخش‌نامه‌ای که از سوی نوبخت معاون رئیس جمهور صادر شده است، مقرر شده است که مابه‌التفاوت آن دو دستورالعمل قبلی تا سقف ۱۰۰ هزار تومان توسط متقاضیان پرداخت شود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر متقاضیانی که قبلاً افزایش ۴۰ هزار تومان و افزایش ۱۵ هزار تومانی را پرداخت کرده‌اند باید برای هر مترمربع فقط ۴۵ هزار تومان پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ شده است بنابراین هرچه سریعتر اگر متقاضیان آورده خود را پرداخت کنند و سازنده‌ها نیز می‌توانند سریعتر واحدهای مسکونی مهر را تکمیل کنند، گفت: ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر داریم که آورده خود را نسبت به آن عددی باید پرداخت می‌کردند پرداخت کرده‌اند.

مهرآبادی خاطر نشان کرد: متقاضیان مسکن مهر اگر این مابه‌التفاوت را می‌توانند یکجا پرداخت کنند چرا که با یکجا پرداخت کردن، واحدهای مسکونی زودتر به اتمام می‌رسد. ضمن آنکه باید این مبالغ پرداختی را به حساب سامانه مسکن مهر واریز کنند.

وی میانگین افزایش قیمت مسکن مهر را حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان برای هرواحد عنوان کرد و در خصوص تاثیر مسکن مهر در افزایش تورم در کشور، افزود: بنده که اقتصاددان نیستم اما اقتصاد دانان گفته‌اند که مسکن مهر ایجاد تورم کرده است به هر حال این سیاست دولت قبل بوده است زیرا در سرشماری سال ۸۵ مشخص شد که ۱٫۵ میلیون خانوار در کشور فاقد مسکن می باشند. در حال حاضر هم سیاست دولت یازدهم کنترل تورم است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.