دستور اژه‌ای درباره خوزستان و اظهارنظر رییس دیوان عالی درباره پرونده بابک زنجانی

دستور رییس قوه قضاییه برای پیگیری حل مشکل خوزستان و اظهارنظر رییس دیوان عالی درباره پرونده بابک زنجانی از جمله اخبار حقوقی و قضایی ایسنا در هفته گذشته بودند.

اخبار حقوقی و قضایی این هفته ایسنا را در این گزارش می خوانید:

رسیدگی به “یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی کشور” به روایت نماینده دادستان 

دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده رستمی صفا دوشنبه (۲۸ تیرماه) به ریاست قاضی زرگر با قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان برگزار شد.

در جلسه دادگاه نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست گفت: این پرونده از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی کشور است که متهم ردیف اول و سایر متهمان از ابربدهکاران کلان هستند؛ گردش کار این پرونده از سال ۸۳ تنظیم شده است و طرف طلبکار و شکات این پرونده بانک‌های ملی، پارسیان، تجارت، توسعه صادرات و سپه هستند.

 بهره برداری‌های خاص و مقطعی از مردم کار ناپسندی است 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در نخستین نشست هم‌اندیشی خود با نخبگان که به هم فکری با اصحاب رسانه اختصاص داده  بود، با تأکید بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، نقش رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقاء بخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را بسیار مهم دانست.    

رئیس قوه قضاییه از معاون اول دستگاه قضا خواست که با همکاری معاونت‌های راهبردی و منابع انسانی نسبت به کاهش فرآیندها و کم کردن زمان دادرسی اقدام کند.   

رئیس قوه قضائیه گفت: مبارزه با فساد اقتصادی واجب و ضروری است، اما دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی با همه مظاهر فساد در همه حوزه‌ها برخورد خواهد کرد.         

محسنی اژه ای دستور داد تا  یک  هیات ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل عازم خوزستان شود و تاکید کرد: دادستانی کل و سازمان بازرسی مشکل آب خوزستان را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.      

دستور دادستان کل کشور برای برخورد با گران‌فروشان و محتکران

حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور طی دستوری به دادستان‌های مراکز استان‌ها از آن‌ها خواست تا نسبت به شناسایی، کشف، تعقیب و مجازات مرتکبین گران‌فروشی و احتکار در صورتی که واجد وصف مجرمانه باشد، اقدام کنند.                                                                               

در دادگاه مطبوعات این هفته چه گذشت؟

  احمد مومنی راد سخنگوی هیات‌منصفه مطبوعات، گفت: در دادگاه مطبوعات هفته گذشته به دو پرونده در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی  رسیدگی شد که پرونده اول مربوط به مدیرمسئول نشریه “ارمغان” به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی بود و  هیأت‌منصفه با اکثریت قریب به اتفاق آراء، متهم را مجرم دانست و با اکثریت آراء وی را مستحق تخفیف دانست. پرونده دوم هم مربوط به “نود اقتصادی” بود که به‌دلیل فوت متهم، دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرد.

آزمون وکالت ۱۴۰۰ هفتم آبان برگزار می‌شود

جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ گفت: این آزمون قطعا در ۷ آبان  برگزار می‌شود. درباره دروس هم  یک مورد حقوق اساسی به پیشنهاد خودمان افزوده شده و برای درس متون فقه هم باید جلساتی برگزار شود تا درباره آن تصمیم گیری شود و دروس امتحانی ارتباطی به آیین‌نامه وکالت ندارند.

مالکی رئیس کانون وکلای مرکز باقی ماند

جلیل مالکی  برای دومین سال به عنوان رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز انتخاب شد.       

همچنین کارن روحانی و عبدالله سمامی مجددا به عنوان نواب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز انتخاب شدند.  

اولویت‌های دادستانی تهران برای تحقق اهداف سند تحول قضایی 

علی القاصی در جلسه ویدئو کنفرانس ارتباط همزمان با دادسراهای استان تهران به تشریح اولویت‌های دادستانی تهران برای تحقق اهداف سند تحول قضایی پرداخت و بر تدوین دستورالعمل حقوقی و قضایی حمایت از تولید و کمک به رفع موانع  تاکید کرد.                        

با برادران و خواهران خود در خوزستان ابراز همدردی می‌کنیم 

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: با برادران و خواهران ایمانی خود در استان خوزستان ابراز همدردی می‌کنیم و از مسئولان می‌خواهیم با فوریت مشکلات آنان به ویژه مسئله آب را حل کنند و نباید از هیچ کمکی در حل این مسئله دریغ شود.     

حکم اعدام بابک زنجانی قطعی است

حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در برنامه دستخط درباره پرونده بابک زنجانی و اینکه گفته بودید رسیدگی به  این پرونده تمام شده و در دیوان عالی کشور نیست؟ گفت: دیوان عالی کشور رای را صادر کرده است ولی شرایطی هست که  طرف باید اطلاعاتی را بدهد و اموالی را حیف و میل کرده و حسابهایی هست که باید آنها شناسایی شود تا بعد از آن حکم  اجرا شود.

وی افزود: حکم اعدام بابک زنجانی قطعی است ولی ممکن است همکاری کند مورد تخفیف قرار گیرد.                           

در همین زمینه رسول کوهپایه زاده  وکیل مدافع بابک زنجانی می‌گوید موکلش اقدامات قابل توجهی انجام داده و با توجه به اقداماتی که انجام شده چنانچه وجوه مربوطه مسترد شود قطعا موکل مشمول عفو خواهد شد.     

رای پرونده عاملان شهادت مرزبان گلستانی صادر شد

هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری استان گلستان از صدور رای پرونده عاملان شهادت مرزبان گلستانی در دادگاه کیفری یک گنبدکاووس خبر داد. 

دی ماه سال ۹۹، شهید خطیری به همراه چند سرباز پس از گزارش اهالی منطقه مرزی «کرند» مبنی بر ایجاد ناامنی تعدادی اراذل و اوباش، برای بررسی موضوع راهی محل مورد نظر شدند که بر اثر ضربات چاقوی یکی از همین اراذل و اوباش به شهادت رسید و چند تن از سربازان زخمی شدند.

رئیس‌کل دادگستری گلستان همچنین از آغاز پرداخت پول مالباختگان پرونده معروف به پرهام آزادشهر خبرداد. 

بازرسان سازمان بازرسی موظف به شناسایی عوامل معطل ماندن مردم در ادارات شدند

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور پیرو سخنان رییس قوه قضائیه مبنی بر جلوگیری از معطل ماندن مردم در ادارات، طی ابلاغیه ای به معاونین و بازرسان کل ستادی و استانی این سازمان دستور داد تا ناظر بر “دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن” نسبت به اجرای فوری دستور رییس قوه قضائیه اقدام کنند.                         

مصاحبه روانشناختی با دختران نوجوان حاضر در کلیپ قدرت نمایی با سلاح سرد 

علی اصفهانی دادستان اصفهان از انجام مصاحبه روانشناختی با دختران نوجوان حاضر در کلیپ قدرت نمایی با سلاح سرد خبر داد و افزود: آن‌ها با اخذ تعهدات لازم به طی دوره‌های آموزشی و تربیتی هدایت شدند.

در همین زمینه سیدمهدی حجتی وکیل دادگستری و  کارشناس مسائل حقوقی در رابطه با قمه کشی یک دختر نوجوان در روزهای اخیر گفت: جرایم خشونت بار نوجوانان زنگ خطری جدی برای جامعه است و  در آینده آثار سوئی در پی خواهد داشت.       

عبدالصمد خرمشاهی دیگر وکیل دادگستری  معتقد است که به جای وضع قوانین شدید برای حمل واستفاده از سلاح سرد باید عوامل جرم را از بین برد.                                               

       

انتهای پیام                                                    

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.