دستگاهی نوین برای جداسازی پلاکت خون

پلاکت از جمله فرآورده های خونی مهمی است که نقش اساسی در حیات افراد دارد دستگاه آفرزیس با کیفیت بالاتر پلاکت را از خون جدا و خون را دوباره به بدن باز می گرداند.

دکتر مجید مسلمی معاون اداره کل انتقال خون استان تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: پایگاه انتقال خون تهران ۳ دستگاه آفرزیس دارد که ما با این دستگاه ها آفرزیس تولیدی را انجام می دهیم و افرادی که داوطلب هستند می توانند ۲ ساعت وقت خود را در اختیار ما قرار دهند به وسیله این دستگاه اقدام به گرفتن پلاکت از خون آنها می کنیم.
 
وی افزود: روند کار این دستگاه به گونه ای است که ابتدا خون مورد نیاز از بدن فرد وارد دستگاه شده و پلاکت مورد نیاز از خون جدا شده و بقیه خون به بدن فرد بازمی گردد.
 
مسلمی تصریح کرد: پلاکتی که به این روش دریافت می شود از نظر تعداد ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از روش معمولی اهدای خون است و از نظر کیفیتی نیز در سطح بالاتری قرار دارد.
 
** روزانه ۱۰ واحد پلاکت با دستگاه آفرزیس دریافت می شود
 
معاون اداره کل انتقال خون تهران همچنین افزود: افراد خاص مثل  کودکان سرطانی و همچنین بزرگسالان و افرادی که دچار بیماری های خونریزی دهنده هستند می توانند از این پلاکت ها استفاده کنند.
 
وی گفت: بالا بودن کیفیت پلاکت به این دلیل است که اگر به طور مثال ما ۱۰ واحد پلاکت برای یک فرد درخواست داشته باشیم به وسیله این دستگاه همه آن ۱۰واحد را از یک نفر می گیریم و پلاکت و ژنتیک یک نفر را وارد بدن فرد درخواست کننده می کنیم  این در مورد پلاکت گیری به روش قدیمی صدق نمی کند.
 
مسلمی اذعان داشت: همچنین در مواردی ممکن بود فرد بیماری نسبت به پلاکت مقاومت نشان دهد و پلاکت خون علی رغم تزریق پلاکت افزایش پیدا نکند ولی با این روش پلاکت به راحتی افزایش می یابد.
 
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: روزانه بین ۷ تا ۱۰ واحد پلاکت از افراد داوطلب گرفته می شود که این ۱۰ واحد معادل ۱۰۰ واحد پلاکت گیری به روش قدیمی است. /عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.