دستگیری طراح انفجار مرگبار سال ۲۰۱۶ بغداد

طراح انفجار مرگبار سال ۲۰۱۶ بغداد دستگیر شد.

دستگیری طراح انفجار مرگبار سال ۲۰۱۶ بغداد

به گزارش ممتاز نیوز، عراق اعلام کرد طراح انفجار مرگبار سال ۲۰۱۶ در یک مرکز خرید بغداد را که در جریان آن حدود ۳۰۰ نفر کشته و۲۵۰ نفر زخمی شدند بازداشت کرده است.

این حمله انتحاری با یک خودروی بمب گذاری شده، مرگبارترین حمله در پایتخت عراق پس از سرنگونی رژیم بعث صدام حسین در سال ۲۰۰۳ به‌شمار می‌رفت.

دو مقام اطلاعاتی عراق به آسوشیتدپرس گفته‌اند که این فرد طی یک عملیات پیچیده و با همکاری کشورهای همسایه بازداشت شده است. به‌گفته نهادهای امنیتی عراق، بغداد ماه‌هاست که این فرد، غزوان الزوبعی را تحت رصد اطلاعاتی قرار داده بود. این دو افسر اطلاعاتی به شرط محفوظ ماندن هویتشان این اطلاعات را در اختیار آسوشیتدپرس قرار دادند.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای از دستگیری غزوان الزوبعی در یک عملیات پیچیده خبر داد

عملیات دستگیری او در خارج از کشور صورت گرفته و وی چند روز پیش به عراق منتقل شده است.

الزوبعی ۲۹ ساله هنگامی که توسط آمریکایی‌ها به زندان کروپر در حومه بغداد منتقل شد، عضو القاعده بود. او تا سال ۲۰۰۸ در این محل زندانی بود و بعدها در سال ۲۰۲۲ از زندان ابوغریب فرار کرد و پس از آن به داعش پیوست.

مقامات امنیتی می‌گویند که غزوان الزوبعی حملات زیادی را درعراق طراحی کرده که مشهورترین آنها بمب گذاری سال ۲۰۱۶ در محله الکراده بود. او با نام مستعار ابوعبیده فعالیت می‌کرد.

دست کم ۲۹۲ نفر در اثر این انفجار جان خود را از دست دادند. بیشتر قربانیان در پی بروز آتش سوزی ناشی از انفجار در مرکز خرید هادی جان باختند.

این دومین عملیات موفق نیروهای اطلاعاتی عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی ماه اکتبر است. پیش از این سامی جاسم، یکی از رهبران داعش دوشنبه هفته گذشته در عملیاتی مشابه در خارج از عراق دستگیر شد. وزارت امور خارجه ایالات متحده برای بازداشت وی ۵ میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.