دستیابی به رقم سالانه ۳۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری ایران و ترکیه قبل از سال ۲۰۲۲

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،علی سعیدلو در جریان سفر به ترکیه پیش از ظهر امروز پنج شنبه به وقت محلی در مذاکرات مقامات عالیرتبه اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با بیان اینکه روابط میان دو کشور روابطی دیرینه، عمیق و دوستانه است که بر مبنای تاریخ، فرهنگ و ارزشهای دینی موجود در دو کشور بنا گذاشته شده است، اظهار داشت: امیدواریم گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور به عنوان مکمل، در ارتقاء مناسبات و همکاریها میان ایران و ترکیه تاثیرگذار باشد.

معاون امور بین الملل رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیتهای بسیار گسترده و مناسبی میان دو کشور برای همکاریهای همه جانبه به ویژه در بخش تجارت و اقتصاد وجود دارد، بر لزوم استفاده حداکثری از این ظرفیتها تاکید کرد و گفت: تعمیق روابط میان دو کشور و دستیابی به پیشرفت در تلاشهای مشترک، در حقیقت برآمده از آرمانخواهی و تعاملات فرهنگی همسوی میان دو کشور است.

 

وی با بیان اینکه علاوه بر ظرفیتهای موجود اقتصادی و تجاری میان دو کشور، نیروهای جوان، مدیران با تجربه و اراده های مستحکم میان مسئولان دو کشور نیز در سرعت بخشیدن به گسترش و ارتقای سطح مناسبات نقش به سزایی ایفا می کنند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از ظرفیت های موجود در دو کشور نه تنها در راستای گسترش مناسبات دو جانبه، بلکه برای اثرگذاری در منطقه و ایجاد صلح، امنیت و آرامش برای سایر ملت ها در سطح منطقه و جهان نیز می توانند استفاده کنند.

 

معاون امور بین الملل رئیس جمهور با بیان اینکه حجم مبادلات میان دو کشور در مدت کوتاهی با تمرکز مسئولان ایران و ترکیه، چندین برابر شده و دستیابی به مبلغ ۱۶ میلیارد دلار مبادلات تجاری که کار سختی به نظر می رسید، در پایان سال گذشته محقق شد، اظهار داشت: امسال این رقم با همت و تلاش مسئولان دو کشور به ۲۲ تا ۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

سعیدلو تاکید کرد: اگر به ظرفیت های موجود در دو کشور در بخش های مختلف انرژی، تجارت، اقتصاد و حمل و نقل توجه بیشتری شود، هدف گذاری تعاملات تجاری و مبادلات تا رقم ۳۰ میلیارد دلار در سال بسیار زودتر از سال ۲۰۲۲ محقق خواهد شد.

 

معاون امور بین الملل رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالیم که هنرمندان ایرانی آثار خود را که برگرفته از روح عدالت طلب و آزادی خواه ملت ایران است، برای ملت دوست و همسایه ترکیه به نمایش می گذارند.

 

جودت ییلماز، وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه نیز با اشاره به توافق صورت گرفته میان دو کشور مبنی بر هدف گذاری حجم تجارت خارجی به میزان ۳۵ میلیارد دلار در سال تصریح کرد: خوشبختانه سرعت چشمگیری در ارتقا سطح روابط و افزایش حجم مبادلات میان دو کشور وجود دارد و با توجه به این روند رو به رشد، دستیابی به هدف گذاریها، در روند مراودات فیمابین قابل دسترس خواهد بود.

 

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه با اشاره به حجم اقتصاد، درآمد ملی و سطح قدرت خرید عمومی در دو کشور خاطرنشان کرد: باید اقتصادهای بزرگ ایران و ترکیه فعالتر از گذشته شوند، چرا که افزایش حجم روابط و مبادلات به نفع هر دو ملت و سایر ملت های منطقه خواهد بود.

 

بررسی راههای دستیابی به هدف گذاری دو کشور برای ارتقای میزان مبادلات تجاری به رقم ۳۰ میلیارد دلار در سال، تسهیل شرایط برای فعالیت تجار در دو کشور، توسعه روابط و همکاریها میان استانهای مرزی ایران و ترکیه و ایجاد شهرک صنعتی مرزی میان دو کشور، توسعه صادرات و همکاریهای نمایشگاهی، توسعه فناوریها و همکاریهای علمی و فناوری،‌ گسترش مراودات میان شرکتهای خصوصی دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه نفت،‌ گاز و پتروشیمی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست میان هیاتهای دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

همچنین تسهیل تجارت و رفع موانع و کاهش تعرفه های تجاری در راستای موافقتنامه تجارت ترکیبی به عنوان یکی از محورهای اصلی مذاکرات میان هیاتهای عالیرتبه اقتصادی دو کشور با جدیت از سوی هر دو طرف مذاکره مورد بحث، گفتگو و پیگیری قرار گرفت.

 

معاون امور بین الملل رئیس جمهور پیش از این نشست در ملاقاتی خصوصی با وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه در خصوص راهکارهای گسترش مناسبات و ارتقاء سطح همکاریها و مبادلات تجاری و اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بحث و تبادل نظر کردند.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.