دستیابی جوان کرد به راز روبات عنکبوتی

روزنامه ایران: ویترین غرفه کردستان را رتیل روبات بیومکانیکی چهارپایی زینت بخشیده بود که در نگاه نخست، بیننده را به درستی دیده خود به شک می‌انداخت. سازنده این رتیل روبات که کمی‌ عقب‌تر از وسیله دست‌ساز خود ایستاده بود بیننده را دعوت و تشویق می‌کرد جلوتر بیاید و از نزدیک ببیند و مطمئن شود درست دیده است.
سینا کیانمهر فوق‌دیپلم رشته کامپیوتر از دانشگاه سنندج ساکن قروه کردستان و متولد ۱۳۶۵ است. کیانمهر رتیل روبات بیومکانیکی را بدون دریافت سفارش از جایی و فقط با انگیزه شخصی و با هزینه ۷ میلیون تومان ساخته است.

وی هدف خود از ساخت این روبات را تأمین روبات‌های غیر شنی اعلام می‌کند و می‌گوید: روبات‌های موجود در کشور در این سطح نیست و بیشتر روبات‌ها از سیستم شنی استفاده می‌کنند و دیگر روبات‌های دارای مفصل از سروموتورها استفاده می‌کنند که این خود باعث گرایش نداشتن دانشجویان و پژوهشگران به سمت ساخت روبات‌های بیومکانیکی شده است. او می‌گوید: از توانایی‌های این روبات می‌توان به حمل بار و تجهیزات و کشیدن اجسام سنگین تا ۴۰۰ کیلو اشاره کرد.

از قابلیت‌های دیگر این روبات می‌توان به نوع برنامه‌ریزی آن برای حرکت در حالت‌های مختلف اشاره کرد و می‌توان با توجه به داده‌های سنسور روبات و تحلیل و پردازش آنها به وسیله یک رایانه شخصی نوع حرکت را در حالت‌های مختلف بررسی کرد. این روبات بطور کاملاً هوشمند عمل می‌کند و توانایی آن را دارد که متناسب با ناهمواری محیط و نوع زمین و پستی و بلندی آن قدم‌های خود را بردارد. کیانمهر توان خروجی این روبات را ۷ کیلووات برحسب انرژی و توان خروجی هر جک هیدرولیکی، ۷۲۰ کیلوگرم توصیف و اضافه می‌کند: سیال سیستم در این روبات با فشار ۸۰ بار در جریان است.
به گفته جوان قروه‌ای در ساخت این روبات از قطعات تجاری موجود در بازار استفاده نشده و شیرهای هیدرولیکی و سیستم هماهنگ‌کننده آن جملگی دست‌ساز و غیر صنعتی است و نمونه تجاری و مشابه آن وجود ندارد. در این روبات از ۱۲ جک هیدرولیکی استفاده شده که ۱۲ مفصل این روبات را تشکیل می‌دهند و به آن قابلیت راه رفتن در تمامی ‌جهت‌ها را می‌دهند. برای نمونه حرکت هر پا مجزا از دیگر پاهاست که نشان‌دهنده قابلیت حرکت در تپه ماهورهاست.

سازنده این وسیله ارزشمند درباره مزیت‌های دست ساخته خود می‌گوید: با این وسیله می‌توان تسلیحات و بار را در زمین‌های سخت گذر حمل کرد و در زمینه امداد و نجات نیز با آن می‌توان سریع‌تر و مؤثرتر عمل کرد و تنها باید به او برنامه مناسب بدهید تا برایتان هرکاری که خواستید انجام دهد.

به گفته کیانمهر رتیل روبات بیومکانیکی در کارگاه‌های ساختمانی نیز کاربرد مناسبی می‌تواند داشته باشد. این روبات برپایه سوخت فسیلی ساخته شده و قابلیت تعویض موتور و استفاده از انرژی الکتریکی را نیز دارد. سازنده این دستگاه می‌گوید: می‌تواند رتیل روبات بیومکانیکی را در اندازه‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر و مینیاتوری برای استفاده‌های مختلف نیز بسازد. او می‌گوید برای ساخت این وسیله از سوی هیچ دستگاهی حمایت نشده است. سینا در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از مسئولان دارد، می‌گوید: من سرمایه‌ای برای ادامه ابتکاراتم ندارم؛ اگر حمایتی هست، حمایت شوم وگرنه هیچ انتظاری نمی‌توان داشت.
به گفته کیانمهر در طول برگزاری نمایشگاه پیشنهادی مبنی بر تولید انبوه این رتیل روبات به او نشده است.

پایان مطلب/


شبکه ایران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. میلاد رسولی:

    واقعا همچنین کسی سرمایه ملی ایران است

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.