دست های پنهان ایجاد اخلال در بازار ارز چه کسانی هستند؟

دست های پنهان ایجاد اخلال در بازار ارز چه کسانی هستند؟

شبکه ایران/ اکنون زمانی است که بازار ارز بیش از هر وقت دیگری به ثبات نیاز دارد اما تغییرات دم به دم و تاخیر در اجرای سیاست های دولت برای ایجاد آرامش در بازار ارز نشانه وجود دست های پنهانی است که منفعتش را در بی ثباتی بازار ارز می بیند.
رییس جمهوری در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود از وجود دست های پنهانی نام برد که همزمان با افزایش تحریم ها، در داخل به ایجاد اخلال در بازار ارز مشغولند.
بخاطر وجود همین دست های پنهان و ابهامات در بازار ارز، با اینکه دولت برنامه های مختلفی برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز در نظر گرفته، نرخ ارزهای خارجی در بازار دوباره در حال افزایش است و قیمت های نظیر ۲۴۰۰ تومان را تجربه کرده است.
در واقع این روزها همه در مورد نرخ ارز اظهارنظر می کنند و طوری که در غیاب رییس کل بانک مرکزی مسئولان اتاق بازرگانی از لغو طرح راه اندازی بورس ارز خبر داده اند موضوعی که دولت آن را تایید نکرده است.
رییس اتاق بازرگانی چند روز پیش بعد از جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت بورس ارز از دستور خارج شده ولی در عوض دولت به کالاهایی غیر اساسی دیگر هم ارز می دهد اما قیمت این ارز بیشتر از ۱۲۲۶ تومان است.
این در حالی است که یکی از مسئولان سازمان بورس اوراق بهادار همان روز در گفت و گو با مهر گفته که اطلاعی از منتفی شدن بورس ارز ندارد.همچنین غلامرضا مصباحی مقدم هم تاکید کرده بورس ارز به قدرت خود باقی است.
هدف دولت از اجرای بورس ارز خرید ارز به صورت پیش خرید یا پیش فروش بجای معاملات ارزی با اسکناس است در واقع قرار است دولت بر این بورس نظارت داشته باشد.
این گونه اظهار نظرها و دخالت افراد و مسئولان دیگر در بازار ارز شرایطی را بوجود آورده که اکنون می بینیم. افزایش نرخ ارز اگر چه تا حدودی تحت تاثیر شرایط خاص اقتصادی و تحریم ها است اما برخی مسائل سیاسی، شایعه ها و جو سازی ها بیشتر از هر عامل دیگری نوسانات نرخ ارز را دامن می زند.
رییس جمهوری همچنین در آن مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد برای حل مسئله ارز نباید نهادها و یا افراد مختلف در صدد اعمال سلیقه های خود باشند و کار باید به متولی آن سپرده شود تا با تصمیم گیری واحد بتوان بازار را کنترل کرد.
به نظر می رسد برای ایجاد ثبات در بازار ارز باید به تدبیر دولت و سیاست‌هایی که در این زمینه اجرا کرده اعتماد کرد و توجه داشت که در ایجاد تعادل و برخورد با اخلال گران در بازار ارز نباید دست دولت بسته باشد.
با همه این کارشکنی ها، دولت تلاش دارد برای برخورد با اخلال در بازار از طریق روش‌های اطلاعاتی، و ایجاد سازمان‌هایی مانند تعزیرات حکومتی، نظارت و بازرسی، کنترل این بازار را در دست بگیرد و همانطور که اعلام شده اقدامات دیگری را نیز در راستای کنترل و کاهش قیمت دلار در هفته های آینده به اجرا بگذارد تا این دست های پنهان از بازار ارز قطع شود.
پایان مطلب/

 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.