دسرهای موثر در کاهش وزن کودکان چاق

شیوع چاقی کودکان در طی دهه اخیر در سراسر دنیا افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در صورت عدم پیگیری ،کودکان چاق در بزرگسالی نیز دچار چاقی و عوارض ناشی از آن می شوند.

شیوع چاقی کودکان در طی دهه اخیر در سراسر دنیا افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در صورت عدم پیگیری ،کودکان چاق در بزرگسالی نیز دچار چاقی و عوارض ناشی از آن می شوند.یکی از عوارض چاقی مقاومت به انسولین می باشد، در این حالت بدن قادر به استفاده از هورمون انسولین نیست؛که منجر به افزایش قند خون و در نهایت ابتلا به دیابت می گردد.

پایین آمدن سن ابتلا به دیابت در دهه اخیر موید این ارتباط می باشد؛بر همین اساس بنظر می آید ایجاد تغییراتی در سبک زندگی شامل رژیم غذایی و فعالیت بدنی درکودکان باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.از طرفی افرادی که در حال رژیم هستند بویژه کودکان، معمولا با داشتن یکبار در هفته دسر بخصوص از انواع چرب آن، بسیار خوشحال می شوند! اخیرا پژوهشگران به اثرات مثبت چندین بار در هفته استفاده از دسرهای با نمایه گلیسمی و بار گلیسمی پایین پی بردند.

کربوهیدرات های با نمایه گلایسمی(GI)پایین نسبت به کربوهیدرات های دیگر ، قند خون را به آهستگی افزایش می دهند. بار گلیسمیک(GL)وابسته به اندازه واحد غذایی می باشد، و شامل اثر کل غذا بر قند خون است. مطالعات پیشنهاد می کنند رژیم های با GI/GLپایین، اثر مثبتی بر کنترل وزن و بهبود مقاومت به انسولین دارند.

در این مطالعه که در نود وسومین نشست سالیانه The Endocrine Societyمورد بررسی قرار گرفت،اثرات دو نوع رژیم در ۲۹ دختر ۱۰-۱۴ سال که چاق بودند یا اضافه وزن داشتند مورد ارزیابی قرار گرفت. یک گروه از دختران رژیمی حاوی ۴۵% کربوهیدرات، ۳۵% چربی و ۲۰% پروتئین دریافت می نمودند که شامل استفاده از دسرهای با GI/GLپایین، ۴ بار در هفته نیز می شد. در گروه دیگر رژیم غذایی مشابه گروه اول بود با این تفاوت که یکبار در هفته از دسر به انتخاب خودشان استفاده می نمودند.

 ۳ ماه بعد از دریافت این رژیم،  نتایج بهبود در BMI(نمایه توده بدنی) هر دو گروه را نشان داد. در مقایسه با گروه دوم، گروهی که از دسرهای با GI/GLپایین استفاده می کردند، کاهش وزن بیشتری داشته و همچنین BMIو فشار خون سیستولیک بهتری داشتند. براساس این مطالعه در گروهی که دسرهای با GI/GLپایین استفاده می کردند، سطح هورمون بازدارنده اشتها (لپتین) و شاخص های مربوط به مقاومت به انسولین نیز بهبود یافته بود.

نکته عملی: با توجه به شیوع چاقی در کودکان، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی کودکان با اضافه وزن و چاق باید در الویت قرار گیرد. بنظر می آید استفاده از دسرهای با نمایه گلیسمی و بار گلیسمی پایین، در حد اعتدال، ابزار ارزشمندی در درمان چاقی کودکان می باشد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.