دشواری‌های پاکسازی جنگل ابر از زباله

محیط زیست > منابع‌طبیعی– گروه شهری:
جنگل ابر با تهدیدهای متعددی مواجه است. در سال‌های اخیر دو عامل بیش از سایر عوامل این رویشگاه بی‌نظیر را تهدید کرده است.

ساخت جاده جنجالی و گردشگری بی‌ضابطه ازجمله تهدیداتی است که این سال‌ها دامان جنگل ابر را گرفته است. آنچه بر اهمیت این بخش از جنگل‌های هیرکانی می‌افزاید و لزوم صیانت از آن را ضروری می‌کند وجود گونه‌های ارزشمند جنگلی به‌ویژه ۵۰۰ هکتار گونه سرخدار در این ذخیره گاه زیست کره است. جنگل ابر در حالی دارای این میزان از گونه سرخدار در جهان است که مساحت کل رویشگاه‌های گونه سرخدار در جهان بالغ بر چهار هزار هکتار است. گونه سرخدار از آن‌رو اهمیت دارد که بخشی از اسانس‌های دارویی به‌ویژه داروهای ضد‌سرطان از این‌گونه گیاهی تأمین می‌شود.

روزهای پایانی هفته گذشته گروهی از دوستداران طبیعت که گروهی از هنرمندان نیز در میان آنها حضور داشتند به‌منظور پاکسازی و جمع‌آوری پسماندهای ناشی از حضور گردشگران به جنگل ابر سفر کرده بودند تا با حضور در جشنواره هنر محیطی با رویکرد بازیافت در جنگل ابر لزوم صیانت از این رویشگاه بی‌نظیر را یادآوری کنند که از ورود به جنگل ابر منع شدند. خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز با انتشار این خبر گلایه نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس به‌دلیل جلوگیری چند ساعته از ورود دوستداران محیط‌زیست و هنرمندان به جنگل ابر را بر خروجی اخبار خود قرار داد.

نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: چنین برخورد‌هایی با علاقه‌مندان محیط‌زیست درست نیست و سازمان حفاظت از محیط‌زیست باید از علاقه‌مندان به‌عنوان سرمایه‌های محیط‌زیست حمایت کند. گروهی از هنرمندان مجسمه ساز و نقاش از نقاط مختلف ایران برای حضور در جشنواره هنر محیطی به جنگل ابر رفتند تا شاهد برگزاری جشنواره هنر محیطی با تأکید بر هنر بازیافت باشند.

دوستداران محیط‌زیست که چند ساعت از ورود به این جنگل منع شده بودند پیش از آغاز ساخت آثار هنری، زباله‌های قسمت وسیعی از جنگل ابر را جمع‌آوری کردند. این همایش با جمع‌آوری زباله‌ها از سطح وسیعی از جنگل ابر آغاز شد. هنرمندان مجسمه‌ساز و عکاس با زباله‌های جمع‌آوری شده به ساخت آثار هنری در ارتباط با حفظ محیط‌زیست اقدام کردند. جشنواره دو روزه هنرهای محیطی با موضوع بازیافت در جنگل ابر در روز آخر برگزاری با ممانعت از سوی مسئولان شاهرود مواجه شد و اختتامیه این جشنواره که قرار بود با حضور مسئولان منطقه برگزار شود، لغو شد. براساس این گزارش، محدودیت‌ها درحالی برای ادامه این همایش اعمال شد که مجوزهای لازم برای برگزاری این همایش اخذ شده بود و مسئولان منطقه برگزاری جشنواره هنر محیطی جنگل ابر را بدون اشکال دانسته بودند. ‌نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره این موضوع به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: سازمان حفاظت از محیط‌زیست باید از چنین جشنواره‌ها و حرکت‌های محیط‌زیستی حمایت‌های جدی انجام دهد.

مهرداد بائوج لاهوتی، افزود: سازمان حفاظت از محیط‌زیست باید از دوستداران طبیعت حمایت کند. وی گفت: نیروهای مردمی زیادی به مسائل محیط‌زیست علاقه دارند و سعی می‌کنند همراه محیط‌زیست باشند. مسائل محیط‌زیستی موضوعی است که به‌خودی خود می‌تواند نیروهای مردمی بسیاری را سازماندهی کند. بر همین اساس سازمان محیط‌زیست باید درک درستی از این موضوع داشته باشد و از حقوق علاقه‌مندان محیط‌زیست پشتیبانی کند؛ چون این مردم قصدشان حفظ و کمک به محیط‌زیست است و آنها اهمیت محیط‌زیست را درک کرده‌اند.

لاهوتی همچنین درباره برخی برخوردهای سیاسی با مسائل محیط‌زیستی همچون موضوع جنگل ابر و دریاچه ارومیه ادامه داد: فکر می‌کنم مسئولان ما تحمل انتقاد ندارند و در برخورد با چنین موضوعاتی کم طاقت هستند. متأسفانه برخی مسئولان دولتی گمان می‌کنند علاقه‌مندان به محیط‌زیست قصد زیر سؤال بردن دستگاه‌های دولتی را دارند، اما فعالان محیط‌زیست در تلاش هستند درباره مشکلات محیط‌زیست هشدار بدهند و توجه‌ها را به این موضوع جلب کنند. لاهوتی تأکید کرد: فعالیت‌های مردمی برای حفظ محیط‌زیست سرمایه‌ای است که سازمان حفاظت از محیط‌زیست باید از آن دفاع کند و این سرمایه را نگه دارد.

لاهوتی سپس به انتقاد از فعالیت سازمان حفاظت از محیط‌زیست ‌پرداخت و گفت: این سازمان در ماه‌ها و سال‌های گذشته در حالت سکون بوده و هیچ فعالیت چشمگیری برای حفظ محیط‌زیست انجام نداده است. جنگل ابر از جنگل‌های زیبا و خوش‌آب و هوای استان سمنان است که در ۵۰کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد. این جنگل با ۳۵هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور است و از آنجا که فضای این جنگل را پوششی از ابر فراگرفته آن را جنگل ابر می‌نامند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.