دعا چند نوع دارد و بهترین دعاها چیست؟!

افکارنیوز: حجت الاسلام احمد غلامعلی استاد حوزه و دانشگاه یکشنبه ۸ مرداد در نشست راز و ناز و نیاز در صحیفه سجادیه گفت: ما یک سری نیازهایی داریم که بر اساس آن یک سری متون دعایی شکل می گیرد و یک سری ناز هایی هم داریم که بر اساس آن یک سری متون دعایی دیگر شکل می گیرد. بهترین دعا دعایی است که معرفتی عاشقانه به خداوند داشته باشد و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان.

وی افزود: دعاهای نیاز معمولا هنگامی پیش می آید که انسان نیازی مادی داشته باشد و بخواهد برای به دست آوردن آن دعا کند. این دعاها مدت خاصی دارد و وقتی انسان به آن خواسته اش رسید دیگر آن دعا هم از بین رفته است. اما دعاهای ناز این گونه نیستند و دائمی هستند.

غلامعلی با بیان این که صحیفه سجادیه بیشتر حاوی دعاهای ناز است گفت: در این دسته از دعاها انسان اصلا به دنبال خواسته اش نیست، بلکه تنها می خواهد با خدا حرف بزند و عشق بازی کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: صحیفه سجادیه از معدود کتاب هایی است که هرکس که معدود آشنایی با عربی داشته باشد بی اختیار عاشق آن می شود. بد نیست بدانید که ما حتی از بنی صدر هم شرح صحیفه سجادیه داریم. چرا؟ چون او با همان رویکردش وقتی وارد صحیفه سجادیه می شود می بیند نمی تواند دست از آن بکشد. یا ع. حجازی که یکی از کسانی است که قبل از انقلاب رویکرد تند انقلابی و بعضا مارکسیستی داشت. او هم بر صحیفه سجادیه شرح دارد.

وی ادامه داد: «نیایش» دکتر شریعتی چرا شکل گرفت؟ کتاب نیایش دکتر شریعتی اصلش ترجمه نیایش الکسیس کارل بوده است و شریعتی به خاطر این که کارل فیزیکدان برجسته ای بوده و دعا هم داشته است، می خواسته آن را ترجمه کند. در همین حین می گوید بگذار به دعاهای خودمان هم رجوع کنم و وقتی این دعا را می بیند چنان مجذوب آن می شود که در بخش «زیباترین روح پرستنده» وصف های بی نظیری از این دعا می کند.

غلامعلی با بیان دیدگاه شریعتی در مورد صحیفه سجادیه بیان کرد: شریعتی می گوید صحیفه علاوه بر بعد عشق و آگاهی حرکت زاست. شما هرکه را ببینید که اهل دعا باشد معمولا گوشه نشین است ولی صحیفه کتابی است که انسان را وارد جامعه می کند.

این محقق قرآنی گفت: صحیفه سجادیه املاء امام سجاد به دو فرزندش امام باقر و زید بن علی است و در زمان خودش کتاب عمومی نبوده است. اصل این کتاب ۷۵ دعا بوده، بعد در زمان متوکل که او گزارشی از این کتاب می دهد ۶۴ دعا می شود و از این تعداد تنها ۵۴ دعایش به دست ما رسیده است. البته ما صحیفه سجادیه ثانیه تا خامسه و صحیفه صجادیه کامله هم داریم که دعاهای دیگر امام را هم جمع آوری کرده اند ولی این کتاب چیز دیگری است.
وی با اشاره به دعای ۱۳ صحیفه ادامه داد: دعای ۱۳ صحیفه دعای طلب حوائج است. این نیازها اعم از نیازهای مادی و معنوی است. انسان وقتی این دعا را می خواند با همان جمله اول احساس می کند که تمام حاجت هایش برطرف شد. آنجا که می گوید: اللهم یا منتهی مطلب الحاجات.یعنی ای خدایی که نهایت خواستگاه نیازها هستی. انسان می فهمد در خانه کسی آمده است که آخرین امید است و وقتی از همه جا ناامید می شود باید در خانه او برود.

غلامعلی با بیان این که دعای ۲۷ دعا برای اهل ثغور و مرزبانان است، افزود: صحیفه مربوط به سالهای ۸۹ تا ۹۴ است. در این زمان مرزبانان حکومت اسلامی بنی امیه هستند اما امام با این دعا به ما یاد می دهد که باید خواسته های اسلام را بر خواسته های دیگر ترجیح داد و به همین دلیل برای مرزبانان اسلام دعا می کند. ضمن این که در خلال این دعا آسیب شناسی نظامی هم می کند و راهکار ارائه می دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ائمه به ما یاد می دهند که چگونه در جامعه زندگی کنید و شاد باشید و دعا کنید و شاد باشید. آن ها هم اهل دعا هستند هم شاداب هستند و حتی با دعاهایشان به جامعه حرکت می دهند نه این که با دعا جامعه را به سمت خمودگی ببرند.

این محقق قرآنی با اشاره به دعای اول صحیفه سجادیه یعنی دعای حمد گفت: این دعا دست انسان را می گیرد و او را تا سرحد بالاترین حمدها می برد. از حمد خدا آنچنان که هیچ حدی برایش تصور نشود تا بالاترین حمد که می گوید: خدایا تو را حمد می کنم حمدی که مرا همنشین با شهدا قرار دهد یعنی بالاترین حمد چنین حمدی است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.