دعوای عاجی دو کشور آفریقایی بالا گرفت

۳ م دیماه ،

گروهی از قاچاقچیان سودانی، چندی پیش برای شکار فیل و سرقت عاجهای آنها وارد پارک ملی کامرون شدند و دست کم ۳۰۰ فیل به ضرب گلوله قاچاقچیان سودانی کشته شدند.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، عاج فیل مشتریان زیادی از آسیا به ویژه از چین دارد و قاچاق این کالا‌ هر ساله چند میلیارد دلار درآمدزایی برای سودجویان این عرصه به همراه دارد. فروش عاج فیل در بسیاری از کشورها ممنوع یا بسیار سختگیرانه است اما هر کیلو عاج فیل در بازار سیاه حدود ۳۰۰ دلار فروخته می شود بنابراین فروش یک عاج هفت کیلویی در مناطق مرکزی آفریقا که با فقر روبرو می باشند، سرمایه خوبی به همراه می آورد.

همین عاج سنگین و گران، اکنون روابط دو کشور را دچار تنش کرده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که گروهی از قاچاقچیان سودانی، چندی پیش برای شکار فیل و سرقت عاجهای آنها وارد پارک ملی کامرون شدند و دست کم ۳۰۰ فیل که معادل ۸۰ درصد از کل جمعیت فیلهای پارک ملی کامرون بود، ظرف چند هفته به ضرب گلوله قاچاقچیان سودانی کشته شدند.

نگهبانان پارک ملی کامرون که به سلاحهای مربوط به جنگ جهانی اول مجهز بودند در برابر قاچاقچیان سودانی که مسلسهای نیمه خودکار داشتند کاری نتوانستند از پیش ببرند و قاچاقچیان پس از شکار فیلها عاجهای آن را جدا کرده و لاشه آنها را رها می کردند تا تجزیه شود.

به همین خاطر دولت کامرون برای جلوگیری از قاچاق عاج که در ماههای اخیر سبب از بین رفتن دهها فیل شده است، شمار زیادی از نیروهای ارتش را در پارک ملی خود مستقر کرده است و پارک ملی بوبا انجیدا که در قبل از مراکز گردشگری طبیعی مهم کامرون محسوب می شد، اکنون تفاوت زیادی با یک پادگان ندارد.

دولت کامرون چند فروند بالگرد نظامی و حدود ۶۰۰ سرباز ارتش را در این پارک ملی که منطقه وسیعی در شمال غربی کامرون می باشد، مستقر کرده است و هر قاچاقچی که جرات ورود به پارک را داشته باشد، هدف گلوله نظامیان قرار خواهد گرفت.

ارتش کامرون دو پادگان در داخل پارک ملی ایجاد کرده و چند بالگرد و خودروی نظامی در آنها مستقر کرده است و سربازان مستقر در این پادگانها نیز به تجهیزات دید در شب مجهز شده اند. علاوه بر این ارتش کامرون تدابیر امنیتی و کنترل را در مرزهای چاد، ‌سودان و جمهوری آفریقای مرکزی تشدید کرده است.

کامرون دولت سودان را تهدید کرده اگر سختگیری ها لازم را برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان به کار نگیرد، باید جنازه آنها را تحویل بگیرد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.