دعوت مضحک ایسنا از رسانه‌ها برای عدم انتشار اخبار مربوط به گوگل بعنوان پاسخ به اقدام ضدایرانی این شرکت+پیشنهادات ایستنا

دعوت مضحک ایسنا از رسانه‌ها برای عدم انتشار اخبار مربوط به گوگل بعنوان پاسخ به اقدام ضدایرانی این شرکت+پیشنهادات ایستنا

ایسنا نوشت: گوگل بار دیگر در عملی شیطنت‌آمیز که با ادعایی عجیب، آن‌را دخالت ندادن خود در یک موضوع سیاسی خوانده است، نسبت به حذف نام «خلیج فارس» از نقشه‌های خود در سرویس Google Maps اقدام کرده است.

به گزارش ایسنا به‌تازگی و هنگامی که کاربران نام خلیج‌فارس را بر روی نقشه گوگل جست‌وجو می‌کنند، این سرویس آن‌ها را به موقعیت این خلیج هدایت می‌کند، اما نام «خلیج‌ فارس» از نقشه‌ی گوگل حذف شده است. هم‌چنین همین فرایند برای کاربرانی که خلیج ع ر ب ی را جست‌وجو می‌کنند، اتفاق می‌افتد و درواقع جست‌وجوی این نام جعلی هم کاربران را به موقعیت خلیج فارس هدایت می‌کند. درحالی‌که نام خلیج عمان در همان منطقه کاملا واضح و روشن عنوان شده است.

گوگل، اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی این اقدام که به‌تازگی انجام شده منتشر نکرده است اما یکی از نمایندگان گوگل در گفت‌وگویی مدعی شده که این شرکت نمی‌خواهد یک موضع سیاسی در قبال این موضوع اتخاذ کند. اما این نماینده در این گفت‌وگو نتوانسته به هیچ مکان جغرافیایی دیگری اشاره کند که گوگل تاکنون از نام بردن آن خودداری کرده باشد.

این اقدام گوگل که با اعتراض کاربران ایرانی اینترنت روبه‌رو شده و در فروم‌های محصولات آنلاین گوگل پست‌های متعددی از سوی کاربران معترض به این جریان ارسال شده است، چندان غریب نیست؛ چراکه در گذشته هم مواردی از این دست وجود داشته، به‌طوری‌که اقدام سال ۸۵ سایت اینترنتی گوگل که در بخشی از سایت خود به معرفی شهر تبریز در قسمت معرفی کشور جمهوری آذربایجان پرداخته بود یا بستن تحریم‌گونه‌ و تبعیض‌آمیز برخی سرویس‌های گوگل بر روی کاربران ایرانی، هنوز فراموش نشده است.

هرچند گوگل علت این اقدام را در راستای دخالت نکردن در یک موضوع سیاسی عنوان کرده، اما کارشناسان بر این باورند که این موضوع را در ادامه‌ی سلطه‌‌جویی‌‌های خبری می‌توان قلمداد کرد؛ چراکه این‌گونه اقدامات یک نوع سوء‌استفاده از موقعیت‌ها جهت اهدافی خاص محسوب می‌شوند.

البته قطعا به ادعای واهی یک سایت در فضای مجازی نمی‌توان و نباید استناد کرد؛ چراکه تمامیت ارضی و مرزهای ملی کشورها ازجمله ایران و موقعیت‌های جغرافیایی جهان دارای شناسنامه‌ی بین‌المللی است و با ادعای هیچ فرد یا نهادی در هر موقعیتی که قرار داشته باشد، مخدوش نمی‌شود؛ اما به گفته کارشناسان، این‌گونه حرکت‌ها را مصادیق دخالت در امور مربوط به کشورها و در زمره حرکت‌های سیاسی می‌توان دانست و اینترنت نقطه‌ی تحرکی است برای برخی خودخواهی‌ها، شیطنت‌های مغرضانه و دخالت‌هایی که می‌تواند با اعتراض صاحبان حق مواجه شود.

بنابراین شاید یکی از ساده‌ترین و اثرگذارترین حرکت‌ها علاوه بر این‌که تمامی ‌کاربران ایرانی اعتراض خود را به مدیریت گوگل منعکس کنند، این است که رسانه‌های ایرانی هم در زمینه‌ی این اقدام ابهام‌برانگیز و غیرقابل گذشت گوگل، هشدار و اعتراض خود را به شکلی اعلام و تا اطلاع‌ثانوی از انتشار اخبار مربوط به این موتور جست‌وجو در رسانه‌‌های خود پرهیز کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ضمن پیش‌قدم شدن در این حرکت، امیدوار است که گوگل و هر نهاد و منبع دیگری در جهان به واقعیت‌های تاریخی همه‌ی کشورها ازجمله ایران احترام بگذارند.

آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ضمن محکومیت اقدام گوگل در استفاده از عبارات جعلی بجای نام جاودانه “خلیج فارس”، اعلام می دارد که به این فراخوان ایسنا برای عدم پوشش و بازانتشار اخبار مرتبط با گوگل نخواهد پیوست و این اقدام را بی تاثیر،‌ بی ربط و غیرحرفه ای می داند و در همینجا از مجامع دولتی و غیردولتی ایرانی فعال در حوزه حقوق بین الملل و حقوق رایانه ای و راهبری اینترنت، مقیم ایران و خارج از ایران، برای تماس با گوگل به منظور اعلام اعتراض مستدل و حرفه ای، تامین محتوای مستدل به زبان انگلیسی در خصوص پیشینه غیرقابل انکار نام جاوید خلیج فارس و همچنین ثبت اعتراض رسمی ایران در آیکان به این اقدام گوگل دعوت می کند. 

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.