دفاتر ازدواج در آیینه قانون

جام جم آنلاین: دفاتر ازدواج واحدهایی هستند که با مجوز و حکم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نقاطی که مورد‌نیاز باشد برای ثبت ازدواج تاسیس می‌شوند. هر دفتر ازدواج به وسیله یک نفر سردفتر که از طرف سازمان ثبت منصوب می‌شود اداره می‌گردد. این سردفتر، همان عاقد یا محضردار است که خطبه عقد زوجین را جاری می‌کند.

برخی از قوانین حاکم بر دفتر ثبت ازدواج از این قرار است:

مطابق قانون ازدواج در نقاطی که طبق این قانون معین می‌شود، هر ازدواج، طلاق و رجوع باید در یکی از دفاتری که برابر نظام‌نامه‌های وزارت دادگستری تعیین می‌شود، به ثبت برسد و قانونگذار در نقاط مزبور برابر فردی که غیر از دفاتر ازدواج و طلاق مبادرت به ازدواج و طلاق و رجوع نماید و همچنین عاقدی که این امر را انجام داده حبس تادیبی پیش‌بینی کرده است؛ هرگاه مردی با داشتن همسر بدون تحصیل اجازه از دادگاه به ازدواج مبادرت کند به حبس جنحه‌ای از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد، همین مجازات مقرر است برای عاقد و سردفتر ازدواج و زن جدید که عالم به ازدواج سابق مرد باشند.

به موجب ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۰ به منظور حفظ کیان خانواده ثبت واقعه ازدواج دائم، طلاق و رجوع طبق مقررات الزامی است، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی مبادرت به ازدواج دائم، طلاق و رجوع کند به مجازات حبس تعزیری تا یک‌سال محکوم می‌شود.

شرایط کسانی که می‌توانند سردفتر دفاتر ازدواج شوند،‌ چیست؟

مواد امتحانی: ادبیات فارسی، عربی، متون فقهی، مقررات مربوط به ازدواج و طلاق، حقوق مدنی، احکام شرعی و اطلاعات عمومی

سه شرط عاقد شدن: اتمام تحصیل و انجام خدمت نظام وظیفه و اقدام به ازدواج تا قبل از ۲۵ سالگی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.