دفاتر پلیس +۱۰ در برابر آزمون رضایت مردم

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، به گفته برخی از مراجعه کنندگان، قطعی اینترنت، پاسخگویی ناقص کارکنان و متفاوت بودن ساعات کار برخی از این مراکز تنها بخشی از مشکلات دفاتر پلیس + ۱۰به شمار می رود.

اظهارات این شهروندان درحالی مطرح می شود که بسیاری از کارشناسان، گسترش دفاتر پلیس+۱۰ در سال‌های اخیر را در کاهش سفرهای درون‌شهری، آلودگی هوا و صرفه‌جویی در وقت و هزینه مراجعه کنندگان موثر می دانند.

دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس+۱۰ برای ارایه خدماتی مانند تعویض گواهینامه، صدور المثنی، خلافی، گذرنامه، تشخیص هویت، نظام وظیفه و غیره دایر شده است.

بر اساس گزارش نیروی انتظامی، حدود ۵۹۶ دفتر خدمات دولت الکترونیک پلیس +۱۰ در کشور فعال است که روزانه صدها نفر برای انجام کارهایشان به این دفاتر مراجعه می کنند.

‘مینو فرهمندی’ یک کارمند که برای دریافت گذرنامه به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ در شرق تهران مراجعه کرده به خبرنگار ما می گوید: یکی از مشکلات این دفاتر، قطعی اینترنت برای پیگیری درخواست‌های متقاضیان است و این وضعیت گاه ساعت‌ها و حتی روزها ادامه دارد.

وی ادامه می دهد: پیگیری و انجام امور ساده‌ای مانند ثبت مشخصات برای گذرنامه که زمان بر نیست، به هنگام قطعی سیستم اینترنت، شاید ساعت ها و یا روزهای بعد نیز به تعویق بیفتد.

این شهروند کارمند اظهار می دارد: برخورد برخی پرسنل دفاتر پلیس +۱۰ نیز با مراجعه کنندگان مناسب نیست، آنها مراجعان کنندگان را درست راهنمایی نمی کنند و این موضوع باعث می شود، آن ها برای یک کار کوچک و تکمیل پرونده، چندین بار به این مکان مراجعه کنند.

‘ قاسم سلمانی’ شهروند دیگری که برای گرفتن خلافی خودرویش به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده، می گوید: از هفته گذشته، سه بار برای رسیدگی به صورت وضعیت خلافی خودروی خود به این دفاتر مراجعه کرده ام، اما صف های طولانی و قطعی اینترنت باعث شده، هنوز کارم را انجام ندهم.

وی می افزاید: تصور می‌کردم، با مراجعه به این دفاتر ظرف چند ساعت، به درخواستم رسیدگی شود، اما به دلیل قطع بودن سیستم اینترنت که البته زمان وصل شدن مجدد آن نیز مشخص نبود، موجب شد، پیگیری درخواستم سه روز به تاخیر بیفتد.

سلمانی ادامه می دهد: پس از سه روز، به دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کردم ، اگرچه این بار سیستم اینترنت مرکز وصل شده بود، اما، به دلیل مشکلی که در سیستم مرکز اجرائیات شهرک آزمایش وجود داشت، اعلام شد تا زمان رفع نقص، پیگیری امور شهروندان غیر ممکن است.

این شهروند، با بیان اینکه، نحوه خدمات دهی این دفاتر نسبت به هزینه‌ای که بابت پیگیری امور از آنها دریافت می‌شود، رضایت بخش نیست، تصریح می کند: هرچند نرخ هزینه هایی مانند گرفتن پرینت خلافی خودرو از یکهزار و ۵۰۰ به یکهزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافته، اما با این وجود هنوز خدمات مطلوبی به مراجعه کنندگان ارایه نمی شود.

‘رزا صادقی’ یک شهروند دیگر، کمبود پرسنل برای پاسخگویی به مراجعه کنندگان را از مهم ترین مشکلات دفاتر پلیس +۱۰ می داند و می گوید: مشخص نبودن ساعات دقیق فعالیت این دفاتر و عدم اطلاع ‌رسانی صحیح به شهروندان در این زمینه، از جمله مشکلاتی است که مراجعه کنندگان با آن مواجه می‌شوند.

وی ادامه می دهد: برای تعویض گواهینامه، حدود سه روز است که به دفتر پلیس +۱۰ مراجعه می کنم و اگر ساعات اولیه صبح نروم، دیگر به کارم رسیدگی نمی شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون کارکنان نیروی انتظامی، در این زمینه می گوید: هزینه خدمات ارایه شده در دفاتر پلیس + ۱۰ در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.

سردار ‘علی یزدانی’ با بیان اینکه در سال گذشته، بیش از ۲۴ میلیون خدمت از طریق این دفاتر به مردم ارایه شده است، اظهار می دارد: سعی داریم، در سال جاری با توسعه دفاتر پلیس +۱۰ به ۷۲۰ دفتر و تامین نیروی انسانی، رضایتمندی مردم افزایش یابد.

با اینحال دفاتر پلیس +۱۰ امروز در مقابل آزمون بزرگ رضایت مردم از چگونگی ارایه خدمات در این مکان ها قرار دارند. به گفته کارشناسان، گسترش این دفاتر در نقاط مختلف کشور و بکارگیری فناوری های نوین برای ارایه خدمت می تواند رضایت مردم را بیشتر فراهم کند.

اجتمام **۹۰۲۲ ** ۱۵۶۹**۱۴۱۰**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۳۵۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.