دفاع از متهم را نباید به نفی یا رد ‏اتهام تعبیر کرد

۱۱ام بهمن ،

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: دفاع از متهم به ویژه در امور کیفری به معنی نفی یا رد ‏اتهام نیست و در بسیاری از موارد محور ‏دفاع وکیل بحث در مود نوع جرم است که احیانا آنچه در کیفرخواست و قرار مجرمیت آمده با ‏آنچه از نظر تحلیلی وجود دارد مغایر است.

“بهمن کشاورز” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضائی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه در پرونده‌های قضایی، وکیل در مقام تشخیص حق از باطل نیست، اظهار داشت: مردم حق دفاع دارند و در اصل ۳۵ قانون اساسی این حق پیش‌بینی شده است و این مساله باید به وسیله وکلای دادگستری اعمال شود.

این وکیل پایه یک دادگستری، ادامه داد: ‏خصوصیات وکلا در اسناد بین‌المللی مطرح شده است و این ویژگی‌ها شامل استقلال از دستگاه قضا و وابسته به یک تشکیلات خودگردان که به‌ وسیله مدیریت منتخب اداره می‌شود، آنگاه باید قبول کرد که وجود وکیل دادگستری و حق دفاع لازم و ملزوم هم ‏هستند.

وی افزود: در عین حال دادرسی منصفانه نیز منوط به وجود وکلایی است که آن حق دفاع ‏را اعمال کنند، بنابراین از پذیرش وجود وکیل مستقل در یک نظام قضایی تعریف شده صحیح، ‏ گریزی نیست. ‏

کشاورز با بیان اینکه نباید دفاع از متهم به ویژه در امور کیفری را به نفی یا رد ‏اتهام تعبیر کرد، گفت: در بسیاری از موارد محور ‏دفاع وکیل بحث در مود نوع جرم است که احیانا آنچه در کیفرخواست و قرار مجرمیت آمده با ‏آنچه از نظر تحلیلی وجود دارد مغایر است.

این حقوقدان مسائل را در حقوق کاملا نسبی دانست و گفت: جلوه‌های این نسبیت را در نقض حکم دادگاه بدوی، در دادگاه تجدید نظر و نقض حکم دادگاه تجدید ‏نظر توسط دیوان‌عالی کشور و مواردی که در نتیجه اعمال ماده ۱۸ دادگاه‌های عمومی و انقلاب ‏مصداق اعاده دادرسی تشخیص داده و حکم نقض می‌شود نیز همگی حکایت از آن دارد که ‏تشخیص حق و باطل با یکدیگر دچار تحول می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گاهی اگر وکیل برای اثبات ادعای خود پافشاری نکند می‌تواند تهدیدی بزرگ در اجرای عدالت ‏باشد، اضافه کرد: اگر وکیل در دفاع از موکل خود پافشاری نکند ‏خائن و متخلف است و به تعبیری اگر بر مبنای ترس یا ملاحظه کاری از پیگیری کار موکل ‏خودداری کند تخلف انتظامی کرده و باید مجازات انتظامی شود و اگر به‌د‌لیل دیگری اصولا تقصیر ‏در دفاع کند می‌توان او را خائن نامید و اصولا باید پروانه وکالت او باطل شود.

کشاورز ادامه داد: به نظر ‏نمی‌رسد که پافشاری وکیل را در دفاع از موکل بتوان امری مذموم و نادرست تلقی کرد و حتی آن ‏را مانعی در راه اجرای عدالت دانست، چرا که در بعضی موارد یا حتی بسیاری موارد پافشاری و ‏اصرار وکیل در نهایت امر را به آنجا می‌رساند که کسی که کاملا محکوم و مقصر شناخته شده بود بی‌‏گناهی‌اش ثابت و آزاد شود.

این وکیل پایه یک دادگستری، خاطرنشان کرد: حتی در قضاوت‌های امیرالمومنین(ع) دیده‌ایم که فردی را که به ‏لحاظ ارتکاب قتل در حالی که بالای سر جنازه مقتولی با چاقوی خون‌آلود دستگیر شده بود ‏محکوم به قصاص شده بود و با دخالت حضرت و استدلال ایشان نجات پیدا کرد و مشخص شد که ‏اصولا مرتکب قتل نشده بود و حال آنکه به این امر اقرار داشته است، ‏بنابراین گمان می‌رود در برداشت‌ها در زمینه وکالت و حق دفاع و وظیفه وکلای دادگستری ‏با دقت و ظرافت بررسی و اعلام نظر کرد.

‏انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.