دفاع رئیس مجلس از اظهارات رئیس قوه‌قضاییه درباره شرایط مصونیت قضایی نمایندگان

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، محمد رضا تابش نماینده اردکان با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: تاکنون مسئله در راس امور بودن مجلس توسط ریاست قوه مجریه مورد تحریف قرار می گرفت اخیرا ریاست قوه قضائیه موضوع مصونیت قضایی نمایندگان را منتفی دانست.

وی افزود: اگر نمایندگان مجلس از مصونیت قضایی برخوردار نباشند چگونه می توانند با دستگاههایی که تخلف کرده اند و حقوق مردم را ضایع کرده اند برخورد کنند و کژی ها را اصلاح کنند.

اشاره تابش به اظهارات صادق آملی لاریجانی بود که گفته بود : ” در هیچ جای قانون اساسی گفته نشده که مثلا یک نماینده مجلس دارای مصونیت قضایی است. ‌نمایندگان مجلس در مقام اجرای وظایف نمایندگی خود آزادند اما این مسئله معنایش مصونیت قضایی نیست، تعبیر مصونیت قضایی در اصل ۸۶ اصلا وجود ندارد و حتی محتوای آن نیز نیامده است و نماینده و غیرنماینده در مسئله جرم هیچ‌ فرقی با هم ندارند و اگر جرمی مرتکب شدند، برحسب رویه قانونی و با رعایت تشریفات موجود در قانون باید به دادسرا احضار شوند. توهین، افترا و دشنام از وظایف نمایندگی و البته وظایف رسانه‌ها و هیچ شخص و گروهی نیست، نباید هیچ شخص، گروه، رسانه و فرد حقیقی و حقوقی به خود اجازه دهد که به دیگران توهین کند و افترا ببندد و آن وقت تصور کند و توقع داشته باشد که قوه قضاییه به آن رسیدگی نکند.”

تابش در تذکر امروز خود در مجلس که پس از نطق رئیس مجلس بیان شد خطاب به وی گفت: انتظار از ریاست مجلس این بود که امروز بر اساس ماده ۱۰۷ در نطق خود از حیثیت مجلس و حقوق مردم دفاع می کرد.

وی بر همین اساس اظهار داشت: قانون اساسی بر اساس اصل ۷۶ و ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مقرر داشته نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظرهای خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به دلیل نظراتی که در مجلس بیان کرده اند تعقیب کرد.

نماینده اردکان افزود: اخیرا مسئولان قضایی اظهاراتی داشته اند و اعلام کردند اگر نمایندگان در نطق که از وظایف آنهاست مرتکب به جرمی شامل توهین و افترا و نشر اکاذیب شوند توسط مقامات قضایی قابل تعقیب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: این اختیار ریاست مجلس است که سخنرانی کرده و در سخنرانی خود نکته ای را مطرح کند یا خیر و این موضوع از اختیارات ریاست مجلس است.

لاریجانی افزود: اصل بحث این است که نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی و اظهارنظر و رایشان کاملا آزادند و کسی در این زمینه حق تعقیب آنها را ندارد و کسی حق ابطال آن را ندارد و کسی نمی تواند خلاف آن نظر دهد اما بحث در توهین و افترا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی شان آزادند و هیچ قوه نمی تواند آنها را تحت تعقیب قرار دهد اما بحث توهین و افترا بحث دیگری است.

وی با تاکید بر اینکه کسی تحت عنوان آزادی بیان حق ندارد به کسی توهین کند، گفت: اینکه کسی فکر کند قوه قضائیه می تواند به خاطر اظهارنظر نمایندگان به خاطر ایفای وظایف نمایندگی با آنها مقابله کند تصور باطلی است اما اگر افترا و توهین بزند حرف دیگری است.

لاریجانی در خاتمه گفت: اگر کسی از نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی اش کاری انجام داد نمی تواند تحت تعقیب قرار گیرد و این موضوع نص صریح قانون اساسی است اما بحث توهین و افترا بحث دیگری است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.