دفاع فراستی از فیلم جیرانی / اعتراض خیابانی در عرصه فرهنگ جواب نخواهد داد

۰۸م آذر ،

مسعود فراستی منتقد سینما در واکنش به حواشی به‌وجود آمده دربارهٔ اکران فیلم سینمایی «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی با انتقاد از بعضی واکنش‌های تند در قبال اکران این فیلم گفت: «قبلاً در این زمینه مواضع خود را اعلام کرده‌ و معتقدم اعلام مواضع چه حق و چه ناحق در حوزه فرهنگ باید با روش فرهنگی صورت بگیرد که اساس آن نقد و تحلیل و گفت‌وگو است.» 

 او ادامه داد: «اعتراض خیابانی و تحصن اساساً روش سیاسی است که در موضع خود جواب هم می‌دهد، اما این روش‌ها در عرصه فرهنگ جواب نخواهد داد.»

این منتقد سینمایی گفت: «دوستانی که به این روش‌های فرهنگی اعتقادی ندارند و ترجیح می‌دهند کار سیاسی کنند اساسا به مقوله فرهنگ اعتقادی ندارند و فرهنگ را دنبالچه سیاست می‌دانند. این‌ها‌‌ همان کسانی می باشند که شهید آوینی هم در برابرشان موضع می‌گرفت و منتقدشان بود. فرهنگ می‌تواند سیاسی باشد، اما قطعاً دنبالچه سیاست و از جنس آن نیست.» 

فراستی در ادامه گفت: «به نظرم این‌بار هم دوستان معترض هنوز فیلم را ندیده‌اند و صرفاً به‌دنبال تهدید و باج‌گیری می باشند. این نیت‌ها هم به زودی مشخص می‌شود چراکه هیچگاه از روش ناحق نمی‌توان به موضع حق رسید.»

وی تأکید کرد: «در قاموس این دوستان هدف در هر حالی وسیله را توجیه می‌کند، اما استفاده از وسیله نادرست هدف حق را هم از بین خواهد برد. به کار بردن وسیله نادرست حق را به باطل تبدیل می‌کند.»

فراستی در ادامه دربارهٔ فیلم سینمایی‌» من مادر هستم» گفت: «معتقدم فیلم جیرانی فیلم خوبی است و اولین فیلم سینمای ایران است که مسئله بی‌بندوباری اقشار مرفه و شبه‌مدرن را افشا و برملا کرده‌ و عمق فاجعه را به تصویر درآورده‌ است. این نکته مهمی است که بعضی از این دوستان آن را نفهمیده‌اند.» 

این منتقد سینما در ادامه گفت: «به عقیده من این فیلم به نفع سینمای ایران و به نفع جامعه است؛ چراکه با تماشای آن مخاطبان فیلم متوجه می‌شوند که این سبک زندگی چگونه با بن بست مواجه می‌شود و جیرانی هم به خوبی آن را نشان داده‌است.» 

 او ادامه داد: «فارغ از این مباحث دین ما دین گفت‌وگو است، نباید در هر موضوعی شلوغ‌کاری کنیم و خاک به چشم هم بپاشیم.» 

او در پایان گفت: «امیدوارم این حرف‌ها به درستی به معترضان منتقل شود تا بتوانیم دربارهٔ این مباحث وارد گفت‌وگو شویم. البته در بحث سینما منِ نوعی اشتباه نمی‌کنم و امیدوارم این دوستان زود‌تر متوجه اشتباه‌شان بشوند. این میدان جای روش‌های غیرفرهنگی نیست.»
 

۵۸۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.