دفترچه رانندگان مقصر در سوانح منجر به فوت باطل می‌شود

۲۳ آبان ،

در صورتیکه یک راننده وسیله عمومی از جمله اتوبوس در یک سانحه رانندگی مقصر باشد و آن اتفاق منجر به کشته و زخمی شدن مسافران شود دفترچه رانندگی او برای همیشه باطل می‌شود. حتی اگر این راننده خاطی یک تصادف در کارنامه خود داشته باشد دفترچه رانندگی او باطل و حق رانندگی وسایط نقلیه عمومی را ندارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: دفترچه رانندگی، مقصران در سوانح دستگاه‌های جمعی یعنی اتوبوس و مینی‌بوس به صورت دائمی باطل می‌شود.

به گزارش فارس، سردار اسکندر مومنی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران استان ایلام اظهار داشت: در صورتیکه یک راننده وسیله عمومی از جمله اتوبوس در یک سانحه رانندگی مقصر باشد و آن اتفاق منجر به کشته و زخمی شدن مسافران شود دفترچه رانندگی او برای همیشه باطل می‌شود.

وی ادامه داد: حتی اگر این راننده خاطی یک تصادف در کارنامه خود داشته باشد دفترچه رانندگی او باطل و حق رانندگی وسایط نقلیه عمومی را ندارد.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: اگر تعاونی‌های حمل و نقل عمومی نیز چهار تصادف در کارنامه آنها وجود داشته که این چهار تصادف منجر به فوت و جرح شده باشد پروانه تعاونی برای دائم لغو می‌شود.

مومنی تصریح کرد: اگر هم یک یا دو تصادف داشته باشند پروانه فعالیت آنها به مدت یک تا دوسال لغو و جریمه خواهند شد اما این سوانح به چهار مورد برسد قطعا پروانه آنها باطل می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: از تلاش‌های و همراهی اصحاب رسانه، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و پایگاه اینترنتی‌ها با نیروی انتظامی صمیمانه سپاسگزارم.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی از رسانه‌ها و خبرنگاران به عنوان همکار یاد می‌کند چون معتقد هستیم اگر این همکاری و تعامل نباشد هرگز نمی‌توانیم در کارهایمان موفق باشیم چرا که معتقد هستیم موضوع ترافیک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن مولفه فرهنگی است.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: مهم‌ترین بخش ترافیک تنها کار اطلاع‌رسانی، آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک است که بخش عمده آن بر دوش خبرنگاران و اصحاب رسانه است که صمیمانه از این همکاری سپاسگزاری می‌کنم.

مومنی تصریح کرد: گزارشی که همکارانم از استان ایلام دادند گزارش مطلوبی در حوزه ترافیک بوده که جای تحسین دارد.

*تلفات رانندگی در ایلام روبه کاهش است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: چند سالی است که تلفات رانندگی در استان ایلام روبه کاهش است.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال هم بیش از ۱۰ درصد از میزان تلفات رانندگی در استان ایلام کاسته شده است.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: ما در کشور کاهش تلفات حدود شش درصد است که در استان ایلام با وجود کاهش تلفات در سال‌های گذشته امسال نیز تلفات کاهش یافته است.

مومنی تصریح کرد: هرچه‌قدر در حوزه‌های آموزش و اطلاع‌رسانی فعالیت شود میزان سوانح رانندگی در کشور کاسته می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۵/۷ نفر کشته می‌شوند.

 *۲۵ هزار نفر در سال ۸۵ در سوانح رانندگی جان سپردند

وی ادامه داد: در ایران هم به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱/۸ جان خود را از دست می‌دهند، در سال ۸۵ با ۷ میلیون خودرو نزدیک به ۲۵ هزار کشته در جاده‌های کشور داشتیم.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: اکنون تعداد کشته‌ها در کشور به ۲۰ هزار نفر رسیده و تعداد خودروها نیز ۱۵ میلیون دستگاه شده است.

مومنی تصریح کرد: با نگاهی اجمالی به این آمار می‌توان دریافت با وجود افزایش دو برابری تعداد خودروها در کشور اما تعداد کشته‌ها  ۵ هزار نفر کاهش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۲۳ مرگ در کشور رخ می‌داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد کشته از ۲۵ به ۱/۸ رسیده است که کار بسیار بزرگی است.

این فرمانده انتظامی اضافه کرد: قانون تازه راهنمایی و رانندگی هم ظرفیت‌های خوبی ارائه کرده که با استفاده از این ظرفیت‌ها و پیگیری حق مردم می‌توان ترافیک را ساماندهی کرد.


sadkhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.