دفتر ادبیات نمایشی در رادیو نمایش راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘مهدی دهقان نیری’ عصر یکشنبه با رادیو نمایش که با حضور نمایندگان رسانه های مختلف در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، تاکید کرد: رییس سازمان صدا و سیما به رادیو نمایش ماموریت داده است تا برای این رسانه نویسنده پرورش دهد.

وی با تاکید بر اینکه نویسندگان مرکز هنرهای نمایشی به هیچ وجه مناسبتی نویس نیستند، افزود:حدود ۳۰۰ نویسنده با این مرکز همکاری دارند ضمن آنکه در پایگاه اینترنتی رادیو نمایش این امکان فراهم شده است که هر کس نوشته داستانی خود را عرضه کند که این متن ها در دفتر ادبیات نمایشی رادیو مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مدیر رادیو نمایش با تاکید بر اینکه حتی آثار مناسبتی نیز باید در محتوای درام به نگارش درآیند، افزود: یک رسانه نمی تواند به مناسبت های ملی و مذهبی بی تفاوت باشد.

دهقان نیری درباره اینکه چرا داستان های رادیویی در مکان مشخصی روی نمی دهند، آن را مربوط به ذات رادیو یعنی تخیل در داستان نویسی رادیویی دانست و گفت: نمایش رادیویی باید تخیل مخاطب را پرورش دهد و هر کس به زعم خود از داستان برداشت کند.

رییس مرکز هنرهای نمایشی رادیو درباره جایگاه میراث فرهنگی در نمایش های رادیویی نیز تاکید کرد که این مرکز در حال تولید یک نمایش ۱۰۰ قسمتی درباره کوچه ها و محله های قدیمی تهران است.

دهقان نیری علت کوتاه شدن نمایش های رادیویی را ناشی از شرایط امروز جامعه دانست و افزود: امروزه مخاطب به دلیل کمبود زمان فرصت کافی در اختیار ندارد و زود می خواهد به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه برنامه ‘رادیو فیلم’ رادیو نمایش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان بویژه جامعه نابینایان و کم بینایان روبه رو شده است، درباره علت اینکه چرا تئاتر صحنه ای همچون فیلم های سینمایی قابلیت پخش از این رسانه را ندارند توضیح داد: نمایش های صحنه ای به طور عموم به خوبی صدابرداری نمی شود و در حال حاضر امکانات لازم برای تبدیل این نمایش ها به قصه رادیویی وجود ندارد.

دهقان نیری گفت: اکنون مرکز هنرهای نمایشی رادیو برای ۱۳ شبکه رادیویی نمایش تولید می کند و تعهد دارد که سالانه هزار و ۵۰۰ ساعت تولید نمایش داشته باشد و از آنجا که نمایش ها در قالب های ۳۰ دقیقه ای تولید می شوند، سالانه حدود سه هزار و ۲۰۰ عنوان نمایش در این مرکز باید تولید شود.

رییس مرکز هنرهای نمایشی رادیو ، رادیو نمایش را شبکه ای ۲۴ ساعته دانست که اول تیرماه در بخش صبگاهی آن از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر برنامه تولیدی ‘صبح ۴ فصل’ پخش خواهد شد.

وی افزود: در این برنامه ترکیبی که قالب نمایشی دارد، موضوعات مختلفی چون آشپزی، مشکلات پزشکی، تعمرات منزل و فرهنگ آپارتمان نشینی مطرح می شود.

مدیر رادیو نمایش تاکید کرد: پس از سالگرد تاسیس این شبکه رادیویی برنامه ای با عنوان ‘ زیباشناسی صدا’ از رادیو نمایش پخش می شود.

وی از برنامه ‘ تماشاخانه ‘ به عنوان برنامه دیگر این شبکه نام برد که به معرفی سالن های تئاتر در سراسر کشور و ذکر خاطراتی از آن می پردازد.

** برنامه های نخستین سال تاسیس رادیو نماش

دهقان نیری درباره برنامه ریزی صورت گرفته برای برگزاری نخستین سالگرد رادیو نمایش گفت: این مراسم پنجم تیر ماه سالجاری در پارک اندیشه برپا می شود.

وی برنامه ‘ رادیو تئاتر’ را از برنامه های پرمخاطب این شبکه عنوان کرد و افزود: از سوم تیرماه دست اندرکاران این برنامه به مدت یک هفته از ساعت ۱۸ بعد از ظهر در فرهنگسرای نیاوران مستقر می شوند.

رییس مرکز هنرهای نمایشی رادیو گفت که در این مراسم همایش بزرگ نویسندگان رادیویی برپا می شود که بیش از ۴۰۰ نویسنده به آن دعوت شده اند.

دهقان نیری تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره نمایش های رادیویی را از دیگر برنامه های این شبکه برای سالروز تاسیس رادیو نمایش عنوان کرد.

فراهنگ** ۲۰۲۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۰۱۶۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.