دکتر نوروز زاده:توسعه صنعتی ایران، بی تردید مدیون ایدرو است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت: ایدرو علیرغم برخورداری از یک برند ارزشمند، در ۴۷ سال فعالیت خود با فراز و نشیب بسیاری روبرو شده و درچندسال اخیر نیز با مشکلات جدی مواجه بوده است لیکن توسعه صنعت ایران بدون هیچ تردیدی مدیون ایدرو بوده و هست.

خبر اقتصادی:دکتر “سید رضا نوروز زاده” در مراسم معارفه خود که امروز در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با تشکر از حسن اعتماد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:  امیدوارم همگی در ادامه راه قبل در راستای احیای نام سازمان و جایگاه شایسته آن بکوشیم و به این هدف برسیم. وی با بیان این که بدون توسعه صنعتی امکان توسعه سایر بخش ها وجود ندارد، افزود: امروز اگر دانشگاه های ما توسعه یافته بدلیل ایجاد واحدهای صنعتی است که ایدرو پایه گذاشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ویژگی مهم و متمایز ایدرو را قانون تاسیس و اساسنامه آن ذکر کرد و بیان داشت: در سالهای اخیر قانون تاسیس ایدرو با خدشه بسیار جدی مواجه شده اما باید بدانیم ایدرو یک سرمایه ملی است و باید حفظ شود؛ استعداد عظیمی داخل این سازمان نهفته است که نباید بگذاریم این استعدادها مضمحل شوند بلکه باید زمینه های شکوفایی آنها را فراهم سازیم. دکتر نوروز زاده تصریح کرد: ایدرو سبب پیشگامی و حضور صنعت ایران در سایر کشورها شد و سنگ بنای صادرات غیرنفتی امروز در ایران سازمان گذاشته شد. وی ادامه داد: در هنگام ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن و فلزات، بدلیل اینکه عملکرد ایدرو مورد قبول جامعه صنعتی کشور بود قانون تاسیس ایدرو با یک قیام و قعود در مجلس به سازمان جدیدالتاسیس ایمیدرو تسری پیدا کرد. این اعتماد مجلس بخاطر شناخت از ایدرو بود و امیدواریم این سازمان توسعه ای به جایگاه اصلی خود برگردد. وی با بیان اینکه مدیرانی که در ایدرو خدمت کرده اند، همواره مورد احترام جامعه صنعتی کشور می باشند، اظهار داشت: توسعه کشور بدون سازمان های توسعه ای امکان پذیر نیست. رئیس ایدرو یکی از ویژگی های این سازمان را تاثیرگذاری بر نهادهای حکومتی ذکر کرد و افزود: ایدرو بر جهتگیری‌های مجلس و دولت تاثیرگذار بوده و برای مثال، شالوده قانون خودرو که در مجلس تصویب شد از ایدرو شکل گرفت و به مجلس رفت و نتیجه آن شد که امروز می توانیم طراحی و تولید خودرو و پلتفرم مشترک داشته باشیم.

وی در رابطه با صنعت خودرو و قطعه سازی نیز عنوان کرد: هرگاه گشایش نسبی در کشور ایجاد می شود زحمات قطعه‌سازان را فراموش می‌کنیم و زمانی که توفان ناملایمات به سراغمان می‌آید دوباره سراغ قطعه سازان می رویم اما آنها ساختار خود را از دست داده اند و برای بازیابی نیاز به زمان دارند. .

دکتر نوروز زاده ضمن اشاره به اهمیت اعتبار و منابع سازمان، همکاری بین سازمانها را تاثیرگذار خواند و بیان داشت: توجه شخص وزیر محترم و نمایندگان معزز مجلس و ارگانهای تاثیرگذار اهمیت فراوانی برای ایدرو دارند. همچنین محورهایی مانند توسعه فناوری های نوین، جلب و جذب سرمایه گذاری، توسعه تحقیقات، حمایت از تولید داخلی و گسترش مناسبات خارجی که وزیر محترم برای من ره توشه این مسیر سخت و توانفرسا قرار داده اند، راهگشا خواهد بود.

رئیس ایدرو تغییر نگرش مدیریت عالی سازمان را مهمترین راهبرد جدید خود عنوان کرد و افزود: برای توسعه نیازمند نگرش متعالی و دقیق هستیم و بدون اصلاح نگرش، همه تلاش ها به تعبیر مولانا، دویدن به زوایه مخالف حقیقت است.

 همچنین تغییر نوع نگاه و ساختارهای شکل دهنده نیروی انسانی بعنوان محور توسعه را دومین راهبرد خود ذکر کرد و گفت: همه ایده های ذهنی ما را همکاران سازمان باید تحقق بخشند و بدیهی است اگر آنها باور نکنند که تولید ملی و ایجاد ثروت، جنگیدن در خط مقدم جهاد اقتصادی است، ره به جایی نخواهیم برد.

دکتر نوروز زاده در ادامه تصریح کرد: برما واجب است تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را ارج نهاده و آنان را بسان سربازان جهاد اقتصادی ببینیم و همه همت خود را صرف جلب و جذب سرمایه گذاری کنیم.

وی شناخت جهان معاصر و تغییرات آن و البته ایجاد رابطه مطلوب با جهان با نگاه به داخل و ارزش گذاری به نیروی انسانی داخلی را مهم ترین دغدغه خود عنوان کرد و اظهار داشت:  محال است بدون رابطه با جامعه جهانی و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری بتوانیم به توسعه ملی و صنعتی دست یابیم، اما درعین حال اگر این نگاه مطلق باشد، دچار خسران خواهیم شد. باید با کمک کشورهای مترقی اما با تکیه بر نیروی انسانی خلاق خودمان به راه خود ادامه دهیم.  رئیس ایدر در پایان با بیان اینکه به رغم فرصت سوزی های فراوان، همچنان می توانیم در این راه گام برداریم، خاطرنشان کرد: من به چنین رویایی باور دارم و امیدوارم شما نیز باور داشته باشید.  گفتنی است مراسم تودیع مهندس شافعی و معارفه دکتر نوروز زاده رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امروز با حضور مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن و جمعی از نمایندگان مجلس، مدیران صنعتی و اجرایی کشور در سازمان گسترش برگزار شد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.