دلار از مرکز مبادلات ارزی حذف نمی شود

۲۶م دیماه ،

دلار از مرکز مبادلات ارزی حذف نمی شود | چاپ |
سه شنبه ۲۶ دی ساعت ۱۲:۱۵

بینا- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای حذف دلار از مرکز مبادلات نداریم، گفت: در صورتی که فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود، اقدامات دیگری برای کنترل تورم آغاز می‌شود.
به گزارش بینا، محمود بهمنی در حاشیه دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در جمع خبرنگاران در خصوص حذف دلار از مرکز مبادلات ارزی گفت: برنامه ای برای حذف دلار از مرکز مبادلات نداریم.
وی افزود: در صورتی که دلار از معاملات حذف شود باید نتیجه آن کاهش قیمت دلار در بازار باشد زیرا تقاضا هم کاهش می‌یابد.

مبنای تورم سال آینده ۲۴۵۰۰ تومان
وی در خصوص افزایش نرخ تورم اظهار داشت: وقتی نرخ ارز از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۰۰ تومان در مرکز مبادلات افزایش می یابد طبیعتاً بر قیمت ها تاثیر می گذارد و البته این تنها برای یک بار اتفاق می افتد و اگر تورم از یک نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کرد در سال آینده مبنای تورم همان نرخ دوم است.
رئیس بانک مرکزی ادامه داد: برای کنترل نرخ تورم برنامه ریزی‌هایی انجام شده که به تدریج روند نرخ تورم نزولی شود البته در صورتی که فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اجرایی شود اقدامات دیگری برای کنترل تورم آغاز می گردد.
وی پاسخ به سوالی در خصوص روند رو به رشد نقدینگی گفت: با توجه به حجم معاملات و تولید ناخالص داخلی که حجم نقدینگی باید تغییر کند اما مهم این است که نقدینگی به سمت تولید هدایت شده و از بازار سفته بازی خارج شود.

حجم نقدینگی حدود ۴۰۰ و یا ۴۲۴ هزار میلیارد تومان است
وی حجم نقدینگی را حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و  گفت: حجم نقدینگی حدود ۴۰۰ و یا ۴۲۴ هزار میلیارد تومان است.
وی در خصوص قیمت ارز در بودجه ۹۲ گفت: هنوز این عدد نهایی نشده و هر رقمی که برای دلار در بودجه منظور شود مبنای نرخ ارز خواهد بود.
وی ادامه داد: باید مدتی صبر کنیم تا بعضی مسائل مرتفع شود تا به تدریج بتوان نرخ ارز را به تعادل رساند و هم اکنون بازار تقریبا به تعادل رسیده است.
وی در واکنش به این نکته که نرخ دلاربه قیمت ۳۲۰۰ تومان رسیده است گفت: بالاخره وقتی نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۰۰ در مرکز مبادلات افزایش می یابد نرخ ارز در بازار هم افزایش خواهد یافت که البته این فاصله قیمتی اضافی است و باید کاهش یابد .


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.