دلار مبادله‌ای برای انتقال از عجمان به پرسپولیس/خلعتبری هم به لیست ده گانه کالاهای اساسی اضافه شد!

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > لیگ برتر – محمد رویانیان اعلام کرده پول رضایت‌نامه خلعتبری به عجمان را با دلار مبادله‌ای پرداخت کرده‌اند.

میثم بهرامی / قیاس مع الفارق است، اما انتقال گرت بیل به رئال مادرید و محمدرضا خلعتبری به پرسپولیس شباهت‌هایی داشت. اول اینکه هر دو در یک روز اتفاق افتاد. صبح یکشنبه خلعتبری رسما پرسپولیسی شد و شب همان روز، گرت بیل رسما بازیکن رئال مادرید شد. شباهت دوم در مورد رقم قرارداد آن‌ها بود؛ گرت بیل رکورد تاریخ نقل و انتقالات دنیا را شکست و خلعتبری رکورد نقل و انتقالات ایران را جابجا کرد. اما مهم‌تر از شباهت‌های قراردادهای این دو بازیکن، تفاوت‌های آن‌ها بود. گرت بیل با قراردادی که با یک باشگاه خصوصی بست، رکورد نقل و انتقالات فوتبال دنیا را شکست؛ باشگاهی که تراز مالی‌اش مشخص است. اما خلعتبری با یک باشگاه دولتی قرارداد بسته؛ باشگاهی که غیر از بدهی‌هایش که آن هم توسط کمیته انضباطی فدراسیون اعلام می‌شود، تراز مالی مشخصی ندارد.
اتفاقا حساسیت‌ها از همین جا آغاز می‌شود. اگر پرسپولیس یک باشگاه خصوصی بود و هزینه‌هایش از جیب مردم پرداخت نمی‌شد، کسی حساسیتی نداشت. اما حالا که این تیم دستش در جیب مردم است، حساسیت‌هایی در مورد رقم قرارداد بازیکنان آن – و البته تمام باشگاه‌های دولتی – وجود دارد. بخش اعظمی از هزینه انتقال خلعتبری به پرسپولیس، رقمی بود که باشگاه تهرانی باید به عجمان می‌داد. این پول هم توسط حسین هدایتی پرداخت شد تا حساسیت‌های موجود به حداقل برسد چراکه دیگر این پول از بیت‌المال پرداخت نمی‌شد. اما ماجرا از آنجا دوباره حساس شد که محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در مصاحبه‌اش حرف از تهیه دلار مبادله‌ای زد؛ دلاری با قیمت کمتر از بازار آزاد. رویانیان یک روز قبل از انتقال خلعتبری به پرسپولیس گفت: «امشب پول قرارداد خلعتبری و فسخ‌نامه را به باشگاه عجمان پرداخت می‌‌کنیم. فسخ‌نامه رسمی قبلا امضا شده است. پرداخت پول کمی دیر شد، می‌خواستیم روز پنج‌شنبه پول را پرداخت کنیم، برای گرفتن پول تأییدیه اتاق مبادله لازم بود اما چون پنج‌شنبه بود ساعت ۱۱ تعطیل شد. دلار نداشتیم، جمعه از جایی این پول را تهیه کردیم. پولی که تهیه کردیم معادل دلار مبادله‌ای است که امروز طی پروسه‌ای از ایران به چین می‌رود بعد به حساب تیم اماراتی می رسد.»
صحبت‌های رویانیان نشان می‌داد رقم رضایتنامه خلعتبری که چیزی حدود یک میلیون دلار بود و بعدا به آن تخفیف هم خورد، نه از بازار آزاد، بلکه از طریق اتاق مبادلات ارزی تهیه شده است تا هزینه کمتری برای باشگاه و حسین هدایتی داشته باشد. اما مابه‌التفاوت دلار مبادله‌ای و دلار آزاد از کجا تامین می‌شود؟ آیا نام محمدرضا خلعتبری در لیست کالاهای اولویت‌های ده گانه وجود دارد که به او ارز مبادله‌ای تعلق گرفته است؟
در شرایطی که ایران به خاطر تحریم‌ها مشکل تامین دلار دارد و به بسیاری از کالاها دلار مبادله‌ای داده نمی‌شود، باشگاه پرسپولیس توانست برای خلعتبری دلار مبادله‌ای بگیرد. این در حالی است که روسای فدراسیون‌ها برای تامین دستمزد مربیان خارجی خود به مشکل خورده‌اند و از اینکه دیگر به فدراسیون‌ها سهمیه دلار داده نمی‌شود ناراحت می باشند. سازمان توسعه تجارت ایران کالاهایی که نیازمند دریافت ارز می باشند را به ۱۰ گروه تقسیم کرده و هر چیزی که خارج از این ۱۰ گروه باشد، اصولا نباید ارز مبادله‌ای بگیرد. اولویت اول، کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی می باشند. اولویت دوم کالاهایی نظیر داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود می باشند. این اولویت‌ها در نهایت در دسته دهم به مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ دیواری، موبایل، خودروی سواری، سیگار برگ، کیف، چمدان و لباس می‌رسد و در هیچ کجای این اولویت‌های ده گانه نه نامی از خلعتبری برده شده، نه نامی از بازیکنان و مربیان فوتبال. در چنین شرایطی اهالی فوتبال دوست دارند بدانند رویانیان چگونه توانسته برای انتقال خلعتبری از عجمان به پرسپولیس، دلار مبادله‌ای بگیرد.
۴۳ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.