دلار و سکه تقلبی درچهارراه استانبول

دلار و سکه همچنان سوژه اول اقتصادی کشور است. در حالی که دلار دوباره روند صعودی افزایش قیمت را در پیش گرفته است، شایعه وجود دلار تقلبی در بازار که زمزمه های آن از سال گذشته آغاز شد، بار دیگر قوت گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از جوان آنلاین،دلار و سکه همچنان سوژه اول اقتصادی کشور است. در حالی که دلار دوباره روند صعودی افزایش قیمت را در پیش گرفته است، شایعه وجود دلار تقلبی در بازار که زمزمه های آن از سال گذشته آغاز شد، بار دیگر قوت گرفته است. 

شایعاتی که سال گذشته تنها با سکوت مسئولین مواجه شد اما تیر ماه امسال به یک باره قفل سکوت شکست و وزیر اقتصاد نیز از وجود دلار تقلبی در بازار سخن گفت. 

اواسط تیر ماه بود که بالاخره بعد از ماه ها سکوت، «سید شمس الدین حسینی» سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام خبر ورود دلار‌های تقلبی به بازار، آنرا به طور رسمی تایید کرد.

وی در مورد وجود دلارهای تقلبی در بازار گفت: همواره و همیشه نگران حضور هیجانی غیر حرفه‌ای‌ها در بازارهایی هستم که حرفه‌ای‌ها در آن حضور دارند.

وی افزود: نگرانی‌ایی که اخیرا افزوده شده این است که برخی سوء استفاده کرده و دلارهای تقلبی را در بازار منتشر می‌کنند. البته دستگاه‌های مسوول از جمله دستگاه‌های امنیتی ونظارتی فعال هستند و با سر منشاء این تخلفات برخورد می‌کنند، ولی توصیه من به مردم این است که اساسا تامین منابع مورد نیاز ارزی خود را در چارچوب‌های مشخص بانک مرکزی و کانال‌هایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند، انجام دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به احتمال متضرر شدن بخشی از مردم گفت: مسوولان دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کار خود را دنبال می‌کنند، ولی دلار تقلبی در بازار وجود دارد و ممکن است از طریق کانال‌های غیر رسمی یا در گوشه خیابان‌ها مبادله شوند؛ بنابراین مردم مراقب باشند و ازچنین معاملاتی پرهیز کنند. 

حالا اما با بالا رفتن تب دلار بانک مرکزی نیز وجود دلار و سکه تقلبی را بازار تایید کرد. بانک مرکزی از شایعه وجود دلار و سکه تقلبی در بازار خبر داد و از مردم خواست برای خرید ارز و سکه‌های خود به بانکها و صرافیهای مجاز مراجعه کنند. 

بانک مرکزی اعلام کرده :” در پی بروز برخی شایعات مبنی بر وجود دلارو سکه‌های تقلبی در بازار ، از کلیه هموطنان عزیز درخواست می‌شود که به منظور ارتقاء سطح ایمنی در مبادلات روزمره و جلوگیری از ضرر و زیانهای احتمالی ، برای خرید ارز و سکه‌های خود به بانکها و صرافیهای مجاز مراجعه نمایند.

شایان ذکر است به منظور حفاظت از سکه‌های خود ، هموطنان می‌توانند از صندوق امانات بانکها و همچنین برای حفاظت از ارز از روش سپرده‌گذاری ارزی در بانکها استفاده نمایند.” 

به این ترتیب مسئولین در بانک مرکزی نیز به وجود دلار و سکه تقلبی در بازار اعتراف کردند تا کار برای غیر حرفه ای هایی که می خواهند از طریق نوسانات بازار سکه و ارز سودی برای خود دست و پا کنند سخت تر شود. 

گفتنی است، بر اساس اخبار این اسکناسهای تقلبی حتی برای برخی از کهنه کاران بازار ارز هم قابل شناسایی نیست و به راحتی دست به دست می چرخد و در بین اسکناسهای دلار واقعی به مردم فروخته می شود. دلارهای تقلبی هم دارای نخ هستند و فقط برخی از قدیمی های بازار ارز قادر به شناسایی آنها می باشند.

در هر حال، هرچند مقدار ارز دلار جعلی که وارد بازار شده، به میزان قابل توجهی نیست، اما فعالان بازار ارز را به دلیل نوع اسکناس تقلبی که با ظرافت جعل شده است، نگران می کند، دلار که به کالایی پر سود تبدیل شده است، شاید با ورود اسکناسهای تقلبی به ابزاری برای از بین بردن سرمایه برخی ها تبدیل شود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.