دلالان همیشه در صحنه؛ عامل گرانی ۲۰۰۰ تومانی هر شانه تخم‌مرغ

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

2-431.jpg

در حالی که هر شانه تخم‌مرغ در سطح خرده‌فروشی شهر به شانه‌ای ۸۵۰۰ تومان رسیده دبیر کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار از کاهش ۲۰۰۰ تومانی قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مرغداری‌ها طی چهار روز اخیر خبر داد.

سید فرزاد طلاکش در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام نمود: متوقف‌شدن صادرات تخم‌مرغ سبب کاهش ۱۰۰۰ تومانی هر کیلوگرم تخم‌مرغ طی چهار روز اخیر در واحد‌های مرغداری شده و قیمت‌ این محصول به کیلویی ۲۸۰۰ تومان کاهش یافته است درصورتی که در بازار مصرف با افزایش قیمت مواجه هستیم.

درحال حاضر هر شانه تخم‌مرغ در مغازه‌های سطح شهر بیش از ۸۵۰۰ تومان است در صورتی که نرخ خرید هرشانه تخم‌مرغ از واحدهای مرغداری ۵۶۰۰ تومان است که نهایتا با احتساب ۱۵ درصد سود توزیع و بها حمل، این محصول باید کمتر از شانه‌ای ۷۰۰۰ تومان عرضه شود اما قیمت‌های بازار این گونه نمی باشد که مسئولان امر تفاوت ۲۰۰۰ تومانی قیمت فروش با نرخ واقعی محصول را عوامل تکراری و همیشه در صحنه واسطه‌ها و دلالان عنوان می‌کنند.

به گفته‌ طلاکش تا وقتی‌که تخم‌مرغ به صورت شناسنامه‌دارعرضه نشود، قابل رد‌یابی نمی باشد و نمی‌توان واسطه‌های آن را حذف نمود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار افزود: در صورتی که بارها شناسنامه‌دار شدن تخم‌مرغ را پیگیری نمودیم مسوولان اهمیتی به آن نداده و تخم‌مرغ همچون محصولات تره‌باری و فله‌ای عرضه می‌شود لذا دست دلالان برای مانور قیمت باز است.

وی اظهار نمود: در حال حاضر تخم‌مرغ شناسنامه‌دار و بسته ۳۰ تایی در میادین میوه و تره‌بار که عرضه آن از یک ماه اخیر آغاز شده است، ۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شود و هیچ‌گونه تغییر قیمتی نداشته است، اما تخم‌مرغ فله‌ای قابلیت قیمت‌گذاری ندارد و با قیمت‌های متفاوت در سطح شهر فروخته می‌شود.

طلاکش اظهار نمود: با توجه به قیمت همه‌شده تخم‌مرغ هر کیلوگرم از این محصول باید ۳۱۰۰ تومان در مرغداری فروخته شود اما اکنون به کیلویی ۲۸۰۰ تومان کاهش یافته است.

به اعتقاد این تولیدکننده اگر هر شانه تخم‌مرغ در مغازه‌های سطح شهر ۷۵۰۰ تومان عرضه شود، قیمت منطقی برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده است.

طبق اعلام دبیر کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در حال حاضر ۳۲ تریلی تخم‌مرغ صادراتی در مرز افغانستان و ۱۳ تریلی نیز در مرز عراق علی‌رغم داشتن مجوز صادرات بلاتکلیف مانده و هیچ یک از مسوولان مربوطه جوابگوی این امر نمی باشدند.

وی خاطر نشان نمود: طی مکاتباتی رسیدگی به این موضوع را از وزیر صنعت، معدن و تجارت و هم‌چنین وزیر جهاد کشاورزی خواستار شده‌ایم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.