دلال‌ها جزیی از اقتصاد آزاد می باشند

۰۵م آذر ،

یک اقتصاد‌دان معتقد است: دلال‌ها جزیی از اقتصاد آزاد می باشند و وقتی کشوری اقتصاد آزاد را انتخاب می‌کند، باید برای دلال‌ها حق فعالیت قائل شد.

محمود قنادان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: قانون تجارت دلال‌ها را به عنوان بازرگان، تاجر و عامل اقتصادی مثبت می‌شناسد بدون وجود این اشخاص بسیاری از امور اقتصادی انجام نمی‌شود و نمی‌توانید دلال‌ها را از بازار آزاد حذف کنید.

وی تنها راه نظارت بر دلال‌ها را تدوین یک نظام مالیاتی مدون قلمداد کرد و افزود: برای مقید‌کردن فعالیت‌های بازار نمی‌توان محدودیت ایجاد کرد ولی با افزایش توان نظارتی وضع کردن نظام‌های مالیاتی، می‌توان کاری کرد که نقل و انتقالات در چارچوب‌های قانونی انجام شود.

قنادان شرایط فعلی اقتصاد کشور را شبه‌جنگی توصیف کرد و ادامه داد: متاسفانه بسیاری از ما متوجه نیستیم که این جنگ تا چه حد جدی است، و به جای اندیشیدن به راه‌حلی بلند‌مدت و برنامه‌ریزی شده به فکر پنهان‌کردن مشکلات هستیم که این خود بر مشکلات ما افزوده است.

وی بااشاره به الگوی اداره اقتصاد در کشور‌هایی مانند ژاپن و آلمان در جنگ جهانی دوم گفت: باید روش‌های آنها را به دقت بررسی کنیم و نکاتی که به کار اقتصاد ایران می‌آید را برداشت کنیم. علم اقتصاد بیش از ۲۰۰ سال سابقه دارد و باید برای خارج آمدن از این شرایط سخت از تجربه‌ی همه این سال‌ها استفاده کنیم.

این اقتصاد‌دان هم‌چنین از لزوم صداقت مسوولین با مردم گفت و خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی مسوولان به مردم اطلاعات غلط می‌دهند گمان می‌کنند این کار شرایط را بهتر می‌کند، اما این‌طور نیست و تا زمانی که مردم از وضعیت واقعی کشور مطلع نشوند، نمی‌توان از آنها انتظار کمک و همدلی داشت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.