دلایل افزایش نقدینگی در جامعه

بینا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس رواج دلالی‌گری در بازارهای سکه و ارز، پرداخت یارانه به اقشار متمکن جامعه و صرف تسهیلات بانکی در جایی غیر از تولید را دلایل افزایش نقدینگی در جامعه برشمرد.
به گزارش بینا، سیدناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه اگر به توصیه‌های اقتصادی مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر عمل شده بودٰ امروز وضعیت اقتصادی کشور به این شکل نبود،به خانه ملت گفت: متأسفانه ابزارهای نظارتی یعنی دو قوه مقننه و قضاییه هم به طور جدی در برابر برخی تخلفات و اجرا نشدن‌‌های قانون ایستادگی نکردند.
اگر توصیه‌های رهبری جدی اجرایی می‌شد، امروز وضعیت اقتصاد این نبود
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: توصیه‌های مقام معظم رهبری چه خطاب به مسئولان و چه خطاب به مردم بایستی به درستی اجرا می‌شد، برای مثال جهادگونه عمل کردن در مباحث اقتصادی و اصلاح مصرف حامل‌های انرژی باید جدی گرفته می‌شد که چنین عملکردی به طور دقیق اجرایی نشد.
وی درباره نقدینگی موجود در جامعه که در جلسه هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب بر کاهش آن تأکید شد، توضیح داد: ‌متأسفانه اجرای نادرست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و تزریق نقدینگی به جامعه موجب افزایش مستقیم نقدینگی در جامعه شد که باید برای کاهش آن راهکار پیش بینی شود.
قرار بود درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صرف امور زیربنایی شود که چنین اقدامی هم صورت نگرفت و مباحث کلانی چون اشتغال، بیمه‌های تأمین اجتماعی و سلامت بدون برنامه خاصی نیمه کاره رها شد
این نماینده مردم در مجلس هشتم و نهم با یادآوری اینکه پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار نبود یارانه‌های نقدی در اختیار تمام اقشار جامعه قرار بگیرد، تصریح کرد: یارانه‌ای که به افراد متمکن پرداخت می‌شود نقدینگی ایجاد می‌کند.
موسوی لارگانی ادامه داد: همچنین قرار بود درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صرف امور زیربنایی شود که چنین اقدامی هم صورت نگرفت و مباحث کلانی چون اشتغال، بیمه‌های تأمین اجتماعی و سلامت بدون برنامه خاصی نیمه کاره رها شد.
وی با تأکید بر اجرای سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر هدایت نقدینگی به سمت تولید، تأکید کرد: چنانچه نقدینگی موجود به سمت تولید روانه می‌شد، بسیاری از مشکلات موجود برطرف می‌شود.
سکه‌های خریداری شده از سال گذشته، نقدینگی را دو برابر و نیم افزایش داده است
موسوی لارگانی دلایل دیگری همچون شغل‌های کاذب یا دلالی‌گری را علت نقدینگی بالا عنوان و یادآوری کرد: ظرف یک سال گذشته قیمت سکه حداقل ۲ برابر و نیم افزایش داشته و هرکس که سکه‌ای خریداری کرده‌ با فروش سکه نقدینگی بالایی وارد جامعه می‌شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اخذ وام‌های بانکی به نام تولید و عدم باز پرداخت آن را دیگر علت افزایش نقدینگی خواند و از اینکه بسیاری از این وام‌ها و تسهیلات به‌جای هزینه شدن در تولید صرف خرید ملک و زمین اظهار تأسف کرد.
براساس آمار بانک مرکزی، حجم نقدینگی از فروردین ۸۳ تا فروردین سال جاری ۷ برابر شده و از ۵۱ هزار میلیارد به بیش از ۳۵۷ هزار میلیارد تومان رسید .

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.