دلایل عمده اجرایی نشدن بیمه ساختمان

۵ م دیماه ،

بینا- «نابه‌سامانی در روابط ذی‌نفعان در ساخت‌وساز»، «کمبود زمینه فرهنگی مناسب»، «بومی‌نشدن مدل‌های برداشت‌شده از کشور‌های دیگر» و «استفاده‌نشدن از مکانیزم‌های صنعت بیمه به صورت کامل» از دلایل اجرایی‌نشدن بیمه ساختمان تاکنون شده است.
به گزارش بینا، فیروز صادقی‌نژاد قائم مقام بیمه میهن، اولین دستاورد بیمه ساختمان را تامین امنیت خاطر برای خریدار ساختمان عنوان کرد و به ایسنا گفت: با توجه به این‌که بیمه‌گر از ابتدای ساخت‌وساز حضور کارشناسانه دارد پس از پایان ساخت نیز اگر مشکلی پیش بیاید خسارت را جبران خواهد کرد و همین امر به خریدار ساختمان‌های دارای بیمه‌نامه امنیت خاطر می‌دهد.
وی با بیان این‌که در قانون برنامه‌ی چهارم و پنجم توسعه و هم در قانون نظام مهندسی کشور بر بیمه‌شدن ساختمان‌ها تاکید شده است، گفت: براساس این قوانین همه ساختمان‌ها باید بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان را داشته باشند. درحقیقت این بیمه تفاوتش با دیگر رشته‌های بیمه‌ای آن است که بیمه‌گر از ابتدای آغاز فعالیت ساخت‌وساز حضورش موثر است.
وی افزود: از طریق بازرس فنی مورد تایید نظام مهندسی کشور و وزارت راه و شهرسازی تمام فعالیت‌های ساخت مورد کنترل قرار می‌گیرد و بیمه‌گر برای هر فعالیت گواهی تایید می‌دهد و مجموع این گواهی‌ها در نهایت نشان می‌دهد که اجزای ساختمان براساس استاندارد‌ها ساخته شده و کیفیت لازم را دارد. در واقع بیمه‌گر با حضور موثر خود می‌تواند ریسک را کنترل کند، زیرا ریسک فعالیت‌های ساخت‌وساز گسترده است.
صادقی‌نژاد خاطر نشان کرد که برای ساختن هر مترمربع به صورت سنتی ۳ تا ۵ نفر نیروی اجرایی و انسانی می‌برد و برای ساخت یک واحد صد متری حدود ۵۰۰ نفر حضور خواهند داشت که شامل طراح، محاب، مجری، ناظرین، تولید‌کنندگان مواد اولیه و سرمایه‌گذار و حتی بانک‌ها می‌شوند.
وی گفت: هرجا که عامل انسانی کار می‌کند خطر و ریسک وجود دارد و حضور بازرس و کارشناسان بیمه سبب خواهد شد خطاها و خطر‌ها کاهش یابد. البته برای یک بسته جامع بیمه‌ای برای فعالیت‌های ساختمان و شهرسازی را طراحی کردیم و تفاهم‌نامه سه‌جانبه با رییس نظام مهندسی کشور، رییس کل بیمه مرکزی و رییس شورای عالی بیمه سندیکای بیمه گران امضاء شده که براساس آن مقرر شد فعالیت‌های ساختمان در سطح کشور تحت پوشش بسته جامع بیمه‌ای ساخت‌وساز قرار گیرد.
وی اضافه کرد: این بسته بیمه فعالیت‌های مربوط به طراحی، ساخت‌وساز و پس از بهره‌برداری به مدت ۱۰ سال پوشش می‌دهد و یک حق بیمه‌ برای ده سال گرفته می‌شود.
صادقی نژاد گفت: در کشور‌های پیشرفته اگر ساختمانی بیمه نداشته باشد،امکان خرید و یا فروش آن وجود ندارد و حتی نمی‌توان اجاره کرد، لذا بازرس بیمه‌گر در همه روابط تعیین‌کننده است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.