دلایل کاهش شدید تولید خودرو تشریح شد

دبیر انجمن خودروسازان ایران کمبود نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان را از دلایل اصلی کاهش شدید تولید خودرو در دو ماهه اول سال جاری دانست.
احمد نعمت‌بخش  در خصوص دلایل کاهش شدید تولید خودرو اظهار کرد: این موضوع دلایل متعددی دارد که از مهم‌ترین آنها کمبود نقدینگی در صنعت است.
وی با بیان این‌که در حال حاضر صنایع خودرو و قطعه به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: در این شرایط اگرچه بانک‌ها می‌توانند تا سقف ۲۰ درصد سرمایه‌ هر شرکتی به آن تسهیلات پرداخت کنند، اما بانک مرکزی این سقف را در صنعت خودرو به ۱۵ درصد سرمایه شرکت کاهش داده است.
نعمت‌بخش ادامه داد: این موضوع نیز در محدودیت اخذ تسهیلات از سیستم بانکی از سوی تولید‌کنندگان خودرو تاثیر‌گذار بوده و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال اصلاح این قانون است.
وی افزود: از سوی دیگر موضوع ذی‌نفع واحد صنایع خودرویی را تحت فشار نقدینگی قرار داده است به‌گونه‌ای که در قانون ذی‌نفع واحد، بانک‌ها گروه‌های خودروسازی را با زیرمجموعه‌های آنها یک شرکت واحد دانسته و از ارائه‌ تسهیلات جداگانه به این شرکت‌ها خودداری می‌کنند درحالیکه گروه‌های خودروسازی ایران دارای زیرمجموعه‌های بسیاری هستند که هر یک باید به تنهایی بتوانند تا ۲۰ درصد سرمایه‌ خود از بانک تسهیلات دریافت کنند.
نعمت‌بخش تصریح کرد: از سوی دیگر در حال حاضر حدود دو هزار میلیارد تومان از نقدینگی شرکت‌های خودروساز در گرو فروش اقساطی محصولاتشان است در حالیکه فروش اقساطی خودرو و تامین منابع آن باید از سوی شرکت‌های لیزینگ انجام شود اما پایین ‌بودن سود فعالیت این شرکت‌ها موجب خروج آن‌ها از این بازار شده است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی خودروسازان نمی‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را به موقع پرداخت کنند که به همین دلیل نیز مشکلات نقدینگی به قطعه‌سازان منتقل شده و بعضا از تامین منابع مالی برای تهیه مواد اولیه ناتوان هستند.
وی افزود: در این شرایط بهترین راهکار، افزایش سرمایه‌ بانک‌ها برای رشد سقف ارائه‌ تسهیلات به صنعت است اما در حال حاضر به دلیل محدودیت سرمایه، بانک‌ها عملا امکان چنین کاری را ندارند.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان این‌که پیشنهاد کرده‌ایم دو میلیارد دلار از صندوق توسعه‌ ملی برای خرید خارجی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز به صورت ریفاینانس اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این شرایط می‌توان امیدوار بود که مشکلات نقدینگی حل شده و کاهش تولید خودرو در سال جاری جبران شود.
نعمت‌بخش تصریح کرد: علاوه بر موضوعات یاد‌ شده برخی مشکلات خارجی نیز در کاهش تولید خودرو موثر بوده است به‌گونه‌ای که قطعه‌سازان و خودروسازان برای تامین قطعات و مواد اولیه‌ خارجی با مشکلاتی مواجه هستند اما شرکت‌های خودروساز آمادگی دارند در صورت حل شدن این مشکلات، کاهش تولید رخ داده در سال جاری را جبران کنند.
تولید انواع خودرو در کشور در دومین ماه سال جاری نیز همچون ماه ابتدایی سال با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.
براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت ماه امسال تولید انواع خودرو در کشور با کاهش ۳۲ درصدی به ۱۰۰ هزار و ۲۰۱ دستگاه رسید. به این ترتیب تولید دو ماهه خودرو در کشور با کاهش ۳۲٫۲ درصدی بالغ بر ۱۵۷ هزار و ۹۳۴ دستگاه شد.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.