دلایل کمبود و گرانی دارو/ شرکتهای پخش دارویی مقصرند

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با انتقاد از عملکرد شرکتهای پخش دارویی، اظهارداشت: متاسفانه بیماران وجه المصالحه دعواهای مالی دستگاههای مختلف برای تقسیم بودجه تامین دارو شده اند.

احمد قویدل در گفتگو با مهر، با بیان این مطلب که بیماران رنج عدم اختصاص به موقع ارز دارو را تحمل کردند و در نتیجه صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد آمد، گفت: پس از اختصاص ارز به شرکتهای وارد کننده دارو و ترخیص داروها از گمرک، این بار نوبت شرکتهای پخش دارویی بود که سلامت بیماران را برای افزایش قیمتها گروگان بگیرند. این اقدام بالغ بر ۲۰ روز کمبودهای شدید دارویی را به بیماران و مراکز درمانی تحمیل نمود.

وی افزود: تاسف آور آنکه این گروگانگیری سلامت بیماران در رابطه با افزایش قیمت داروهایی بود که بهای اصلی آن به طور مثال ۱۰۰ یورو است و بهای یارانه ای در سیستم توزیع کمتر از ۵ هزار تومان. به عبارت ساده تر برای یک افزایش قیمت ۵ هزارتومانی دیگر، یک دارویی که بهای آن ۱۰۰ یورو است و دولت کل مبلغ آن را پرداخته است در انبار می ماند و بیماران از داروهای حیاتی خود حتی در بخشهای بستری محروم گردیدند.

قویدل گفت: پس از اقدام عجیب اداره دارو در رابطه با افزایش قیمت یارانه ای این داروها به ۲ برابر در شرایطی که بیمار حتی یک ریال از مبلغ مذکور را نمی پردازد و هزینه این داروها به صورت کامل توسط دولت پرداخت می گردد، سازمانهای بیمه گر را دچار مشکل عدم تامین اعتبار برای تحویل این داروها نمودند. این مشکل در سازمان بیمه خدمات درمانی پس از چند روز مرتفع گردید اما سازمان تامین اجتماعی به طرز بی سابقه ای پرداخت ۵۰۰۰ تومان به ازای هر شیشه دارو را به بیماران دردمند تحمیل نمود. واکنش کارشناس مربوطه در وزارت بهداشت به این اقدام آن بود که بیماران فعلا دارو نگیرند تا این موضوع حل شود.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران با طرح این سئوال که آیا نیاز دارویی بیماران به اراده بیمار است، اظهارداشت: متاسفانه بیماران وجه المصالحه دعواهای مالی دستگاههای مختلف برای تقسیم بودجه دولت برای تامین داروهای بیماران شده اند و هیچکدام از این دستگاهها در مقابل صدمات جبران ناپذیر و معلویت بیماران به خصوص کودکان هموفیلی احساس مسئولیتی ندارند.

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران در ادامه گفت: بیش از یک ماه بیماران به سبب این درگیری ها از دسترسی به دارو محروم بودند به گونه ای که کمبود دارو به بخش بستری بیمارستان امام (ره) در تهران نیز سرایت نمود. بی تردید وضعیت دیگر استانها به مراتب بدتر است. با همه این مصائب دیروز خبر رسید که توزیع داروهای حیاتی بیماران به سبب جاری شدن پروسه انبارگردانی در کشورهای پخش کننده دارو، داروهای حیاتی بیماران یک هفته توزیع نمی شود.

 قویدل ادامه داد: با توجه به موضع گیری بعضی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این وقایع تاسف آور است. حتی سازمان بازرسی کل کشور که مدتهاست در وزارت بهداشت و واحدهای تابعه آن استقرار دارد قاعدتا می بایست از این اقدام غیر مسئولانه که سلامتی بیماران هموفیلی را تهدید می کند، آگاه باشد.

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران در پایان گفت: انبارگردانی شرکتها زلزله و یا بلای طبیعی نیست که یک باره اتفاق افتاده باشد. انبارگردانی بر اساس تقویم کاری شرکتهای پخش کننده دارو قابل پیش بینی است. مسئولان این شرکتها می بایست با تدبیر و احساس مسئولیت پس از تامین نیازهای یک هفته ای داروهای بیماران این شرکتها را وارد روند انبارگردانی می نمودند. واقعا تاسف آور است به بیمار بگوییم فعلا درد بکشید و یا لطفا تا انبارگردانی تمام شود، معلول نشوید

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.