دلایل گرانی ها از دیدگاه دکتر احمدی نژاد

ممتازنیوز :به گفته ثروتی، احمدی‌نژاد نیز علل افزایش قیمت‌ها را ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تورم ۱۵ درصدی از ناحیه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، برخی سوء استفاده‌گران و مدیریت ضعیف بخش‌هایی از دولت عنوان کرده است.

– — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – —

یک عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق به تشریح دیدار چهارشنبه شب برخی از اعضای هیات رییسه و اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۱ با رییس‌جمهور پرداخت.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: از ساعت ۷:۱۵ تا ۲۱:۳۰ چهارشنبه مباحثی چون علت گرانی ارز، گرانی گسترده کالا، گرانی‌های کالا و خدمات،‌ راه‌های مهار گرانی، نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، راه‌های حمایت از تولید و کشاورزی، قیمت‌های ترجیحی برای تولید و کشاورزی، برق چاه‌های کشاورزی و بسیاری دیگر از مشکلات و آثار منفی اقتصادی از سوی نمایندگان به اطلاع احمدی‌نژاد رسید.

به گفته ثروتی، احمدی‌نژاد نیز علل افزایش قیمت‌ها را ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تورم ۱۵ درصدی از ناحیه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، برخی سوء استفاده‌گران و مدیریت ضعیف بخش‌هایی از دولت عنوان کرده است.

نماینده مردم بجنورد با خوب ارزیابی کردن این جلسه گفت: تا قبل از این دیدار نگاه مثبتی به نحوه اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها وجود نداشت ولی با برگزاری این جلسه و مطرح شدن نگرانی‌های مردم، دیدگاه‌ها کمی به یکدیگر نزدیک‌تر شد. در این جلسه عبداللهی، مصباحی‌مقدم و تعدادی از نمایندگان دیگر نظرات و دغدغه‌های مردم در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، نحوه قیمت‌گذاری‌ها در این مرحله صحبت کردند و احمدی‌نژاد نیز نظراتش را بیان کرد، در نهایت به نقطه‌ی تفاهم رسیدیم.

وی تداوم اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را نقطه تفاهم این جلسه دانست و افزود: در این جلسه آمار مختلفی از سوی مجریان قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت اقتصاد مطرح شد ولی نمایندگان معتقد بودند که باید آمار دقیق‌تری به کمیسیون تلفیق ارائه شود. ادامه چنین جلساتی نیز به جلسات کمیسیون تلفیق محول شد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ با اشاره به تفاهمات انجام شده با احمدی‌نژاد، گفت: توافق شد مقداری اجرای قانون طولانی‌تر شود البته از سوی دولت نیز درخواست شد که اختیارات اجرای قانون نیز بیشتر شود. احمدی‌نژاد مسئولیت اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را پذیرفت و تاکید زیادی داشت که فاز دوم اجرای قانون، گام آخر اجرای آن می‌باشد ولی با استدلالاتی که نمایندگان مطرح کردند و دغدغه‌هایی که از سوی مردم و جامعه به وی انتقال داده شد، قرار شد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها طی سه سال باقیمانده از عمرش، با تانی بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به صرفه‌جویی کلان ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: در آمار وزارت اقتصاد ۲۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی اعلام شد ولی در آمار صندوق بین‌المللی پول این میزان صرفه‌جویی ۶۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

ثروتی با تاکید بر اینکه تفاهم شد گام دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آهسته‌تر برداشته شود، گفت: بر اساس تفاهم نمایندگان با رییس‌جمهور قرار شد اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به گام دوم ختم نشود و به مرور و در گام‌های بعدی انجام شود. هم‌چنین تفاهم شد سهم مردم و تولید از یارانه‌ها ۸۰ ـ ۲۰ پرداخت شود در عین حال یارانه نقدی متناسب با درآمدها افزایش یابد. همچنین تفاهم شد به بنگاه‌های تولیدی توجه ویژه‌تری شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ افزود: در خصوص پرداخت غیرنقدی یارانه‌ها نیز بحث زیادی شد. احمدی‌نژاد وعده داد پزشک خانواده و سیستم ارجاع تا پایان سال جاری اجرایی شود. همچنین قول داد پس از ابلاغ قانون بیمه بیکاری از سوی شورای نگهبان آن را اجرا کند.

نماینده مردم بجنورد تاکید کرد: تمامی تفاهمات انجام شده در دیدار با احمدی‌نژاد منوط به مصوبات کمیسیون تلفیق در روز شنبه است.

وی افزود: احمدی‌نژاد اعلام آمادگی کرد تا سقف درآمدهای هدفمندسازی یارانه‌ها ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اجازه اجرا داشته باشد این به مفهوم آن است که دولت اجازه داشته باشد تا سقف این مبلغ و به مرور زمان قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

ثروتی با اشاره به درخواست مردم برای به مهار درآوردن افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها گفت: در این جلسه پذیرفته شد که باید کنترل بیشتری بر اقتصاد شود. احمدی‌نژاد در این جلسه پذیرفت که سهم برنامه‌ریزی و مدیریت ضعیف برخی از همکارانش موجب گران شدن نرخ ارز و به تبع آن گران شدن کالا و خدمات شد. احمدی‌نژاد هم‌چنین پذیرفت که برخی غفلت‌ها از سوی همکارانش در نابسامانی‌های بازار ارز موثر بوده است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ از برگزاری جلسه هیات رییسه این کمیسیون طی امروز سخن گفت و افزود: در جلسه امروز که با حضور اعضای هیات رییسه کمیسیون برگزار می‌شود مباحث باقیمانده از لایحه بودجه را مرور می‌کنیم و بخش‌های باقیمانده از لایحه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

وی از نهایی شدن ردیف‌های مربوط به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، درآمدهای نفتی،‌ اوراق مشارکت و الحاقی‌های مربوط به تولید ملی در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق خبر داد.

ثروتی سقف درآمدهای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را بر اساس خواست احمدی‌نژاد تا سقف ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در حالی که احمدی‌نژاد چنین درخواستی دارد اما پیشنهاد کمیسیون طرح تحول اقتصادی تصویب ۷۲ هزار میلیارد تومان است ولی احتمال موافقت نمایندگان تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ افزود: حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از ناحیه فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها، هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از ناحیه یارانه آب، آرد و انرژی و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از ناحیه اجرای فاز دوم هدفمندی‌سازی یارانه‌ها برآورد اولیه است به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود کمیسیون تلفیق سقف درآمدهای ناشی از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به تصویب برساند.

  |   تعداد بازدید: ۸۶ نفر   |   تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت

مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.