دلایل ۴ گانه در مخالفت با تغییر در مجمع بانک کشاورزی

به گزارش خبرنگار مهر، طرح دو فوریتی تغییر در مجمع بانک کشاورزی و واگذاری این اختیارات از وزارت امور اقتصادی و دارایی به وزارت جهادکشاورزی اخیرا در مجلس شورای اسلامی مطرح و ظاهرا قرار است یکشنبه هفته آینده در پارلمان درباره آن بحث شود. علیرضا اسلامی کارشناس امور بانکی یادداشتی در این باره نوشته است که با هم می‌خوانیم:

” هرگونه تغییر در مجمع بانک کشاورزی به ضرر بخش کشاورزی کشور است، این موضوع به دلایل زیر صورت می گیرد: 

دلیل اول: بخش کشاورزی به دلیل گستردگی و پراکندگی جغرافیایی نیاز به حمایت کلیه بانک‌های کشور دارد. این در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی لازم است همه بانک ها از این بخش حمایت کنند در حالی که اجرای طرح تغییر در مجمع بانک کشاورزی به معنای آن است که صرفا بانک کشاورزی اعتبارات لازم به این بخش را بپردازد و دیگر بانکها به ویژه بانک ملی، صادرات، سپه و غیره خود را مسئول اعطای اعتبار به بخش مذکور نمی دانند.

این موضوع با سیاست نامگذاری سال جاری به نام سال حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی که از طرف مقام معظم رهبری سیاستگذاری شده است، مغایرت اساسی دارد.

دلیل دوم: در حال حاضر بانک کشاورزی به عنوان یک بانک دولتی مورد حمایت دو وزارتخانه اقتصاد و جهاد کشاورزی در دولت است و چنانچه تغییری در مجمع آن صورت گیرد، حداقل این حمایت به نصف یا کمتر تقلیل می یابد.

دلیل سوم: اساسا در شرایط فعلی اقتصاد کشور و تحریم‌های شدید بین المللی در بخش بانکی و مالی نیاز به انسجام و وحدت در سیاست های پولی و مالی شدیدا احساس می شود و ضرورت دارد از هرگونه بخشی نگری در اقتصاد و بانکی اجتناب گردد که با هماهنگی در اتخاد سیاست‌های پولی و مالی بتوان با تحریم های اعمالی مقابله کرد و این وظیفه، وظیفه ای است همگانی در حالی که چنانکه تغییرات اینگونه در بخش بانکی اعمال شود، وحدت فرماندهی در بخش پولی و بانکی دچار خدشه جدی می شود و لذا نمی توان و نباید در شرایط فعلی کشور چنین تغییراتی اعمال شود.

دلیل چهارم: تجربه بخشی نگری به بانک‌ها تا قبل از برنامه چهارم و حتی قبل از تصویب قانون تسهیل در کشور اجرایی شده و در حمایت از تولید و بخش های تولیدی موفق نبوده است. آیا صحیح است که تجارب ناموفق قبلی بدون ملاحظه و بررسی آثار زیان بار آن برای یک بخش مهم تولیدی کشور مانند بخش کشاورزی به اجرا در آید؟ بدیهی است که آزموده را آزمودن خطاست و معلوم نیست افرادی که چنین افکاری را دنبال می کنند، دنبال چه مقاصدی هستند؟ آیا حمایت از تولید بخش کشاورزی یا ضربه زدن به آن؟!”


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.