دلبستگی به پست و مقام انسان را بدبخت می‌کند

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت – ۰۵:۰۲:۴۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

آیت الله العظمی سبحانی:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- حضرت آیت‌الله سبحانی، گرفتار نفس اماره شدن و گرایش شدید به امیال شهوانی و قدرت و پست و مقام را مایه بدبختی انسان دانستند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازمرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید، امروز چهارشنبه در ابتدای درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم  قم برگزار شد  با بیان ویژگی های نفس انسان، اظهارداشتند: اولین مرحله نفس انسان، نفس اماره است؛ انسان در این مرحله به امیال مختلف شهوانی ، قدرت ، پست و مقام و هوا وهوس  گرایش شدید دارد .
ایشان افزودند: البته انسان در مرحله نفس اماره به  تقوی  معنویت ، عدالت  و عصمت نیز گرایش دارد ؛ چون در این مرحله نفس انسان با تمایلات سفلی و علیا مخلوط شده است.
این مرجع تقلید نفس لوامه را مرحله دوم نفس در وجود انسان بیان کرد و گفتند :  از ویژگی های این نفس ، هراساندن و بازگرداندن وجدان خفته انسان بعد از انجام گناه می باشد؛ به گونه ای که در عین حالی که گناه کرده و لذت برده است، ولی خود را مورد ملامت قرار می دهد و نکوهش می کند
ایشان ادامه دادند: دارنده نفس لوامه ، موعظه پذیر نیست، ولی بعد از ارتکاب گناه پشیمانی به او دست می دهد؛ در پاکی ها بعد از گناه برای او باز می شود و خدای متعال در این هنگام قسم می خورد «لا اقسم بنفس لوامه» در صورتی که خدای متعال هرگز به چیز زشت قسم یاد نمی کند، اما  «لای لا اقسم»  زائد نیست، بلکه مثلی است ، که زشتی عمل برای انسان  روشن می شود و خود را نکوهش می کند.
حضرت آیت الله سبحانی،  استغفار  و پشیمانی از گناه را  برای انسان ها سعادت دانسته و تاکید کردند: کسی که به این اندازه  پشیمان شود و در های رحمت الهی را ببیند، سعادت الهی نصیب او شده است ، زیرا افرادی هستند که خود را آغشته به گناهان متعدد می کنند، ولی نمی توانند توبه کنند و به «ختم الله علی قلوبهم» نائل شده‌اند.
ایشان  در ادامه به بیان سومین مرتبه نفس در وجود انسان اشاره کرده و بیان داشتند:  سومین مرتبه نفس،  نفس مطئنه است ؛ «یا ایتهاالنفس المطمئنه … »
خداوند متعال سه نوع نفس را در این آیه بیان می کنند ؛ نفس مطمئنه ؛  نفس راضیه  و نفس مرضیه .
این مرجع تقلید  نفس مطمئنه را مقام رضا دانست تصریح کردند: در نفس مطمئنه انسان به مقام رضایت  می رسد  و هرچیزی که به او ارجاع داده می شود با اطمینان کامل  مطابق با قرآن و سیره اهل بیت(ع)‌به آن عمل می نماید.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۹۱۷۰۲۴۷۱۷۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.