دلیل بالا بودن قیمت اینترنت، جهانی است؟

بر اساس گزارش اتحادیه جهانی مخابرات، قیمت‌های پهنای باند از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ به طور جهانی ۴۲ درصد کاهش یافته است. با وجود کاهش قابل توجه در قیمت خدمات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهانی، پهنای باند اینترنتی دور از دسترس بسیاری از مردم در کشورهای فقیر به‌ویژه در آفریقا مانده است.

34-64.jpg

به گزارش ایسنا، در گزارش اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) با عنوان “بررسی جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۰ ” این سازمان تاکید کرده که به دلیل ارتباط نزدیکی که بین مصرف ICT و درآمد ملی وجود دارد، بیش‌تر کشورهای فقیر از نظر دسترسی به IT در رتبه‌های پایین قرار دارند.

دکتر محمد سلیمانی – وزیر پیشین ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات – پس از واگذاری تصدی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به بالا بودن قیمت در حوزه اینترنت گفته بود: قیمت در حوزه اینترنت نسبتا بالاست که آن هم دلیل بین‌المللی دارد زیرا از خارج از کشور خریداری می‌شود که باید کاهش یابد.

وزیر ارتباطات کشورمان هم درباره زمان اعمال کاهش تعرفه اینترنت در کشور گفته بود: این موضوع در حال حاضر در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح شده است و زمانی که مسیر قانونی‌اش طی شود، اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره میزان کاهش تعرفه اینترنت برای کاربران با بیان این که برای این موضوع، مراحل دیگری نیز وجود دارد که باید طی شوند، اظهار کرد: زمانی که مراحل قانونی تکمیل شود، این مبحث اعلام خواهد شد.

او تصریح کرده بود: پیشنهاد کاهش ۲۰ درصدی پهنای باند که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه شد و میزان تاثیر آن در هزینه‌های کاربر نهایی به این موضوع بستگی دارد که ترکیب هزینه‌ها در حال حاضر به چه صورتی است. برای این که پهنای باندی به دست کاربر برسد، سهم‌های مختلفی وجود دارد که بخشی از آن به زیرساخت مربوط است که ما سعی کردیم در حوزه زیرساخت کاهش را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، تقی‌پور همچنین کاهش تعرفه قیمت پهنای باند را به عنوان هدیه روز ارتباطات نام برده و گفته بود: ما هدیه‌ای را به مجموعه دادیم و آن هم این بود که هزینه‌های پهنای باند اینترنت را به میزان ۲۰ درصد برای جاهایی که مستقیما از شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند دریافت می‌کنند، کاهش دادیم و تقریبا همه‌ی اپراتورها پهنای باندشان را از زیرساخت می‌گیرند.

وی اظهار کرده بود: ارائه‌ی این تخفیف برای شرکت‌های ندا به این مشروط است که مستنداتی به ما ارائه دهند که این تخفیف را برای کاربرانشان ارائه می‌کنند، یعنی هر شرکت ندا که این تخفیف را برای کاربران نهایی‌اش اعمال و اجرایی کند، می‌تواند این تخفیف را از ما بگیرد.

اما محمود خسروی – مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت – درباره کاهش قیمت اینترنت گفته بود: ما درصدد کاهش قیمت اینترنت هستیم و در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهیم و اگر بخش خصوصی ادعا دارد که می‌تواند اینترنت و پهنای باند را ارزان‌تر از شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کند، باید به بحث کیفیت آن نیز توجه شود زیرا ما می‌خواهیم شبکه بهتر، با امکانات و کیفیت بالاتری و درنتیجه امنیت بیش‌تری داشته باشیم و هزینه‌های لازم را نیز در این زمینه انجام می‌دهیم.

این اظهارات در حالی است که اخیرا مسوولان یکی از شرکت‌های ندا – ارئه کننده سرویس اینترنت پرسرعت – اعلام کردند که با اعمال کاهش ۲۰ درصدی اینترنت هزینه اولیه سرویسی که به مشتری داده می‌شد، تغییر خاصی نمی‌کند زیرا ۷۰ درصد هزینه‌های دیگر ارایه سرویس این شرکت، هر سال رو به افزایش است.

به نظر می‌رسد صحت و سقم این موضوع نیازمند پاسخگویی مسوولان مربوطه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.