دلیل اصلی گرانی مسکن؛ جزئیات صدور پایان کار و دفترچه اقساط مسکن مهر

۲۶فروردین۱۳،

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تولید مسکن در تهران رونق دارد و بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه و مالیات از معاملات مکرر را ویژه پی‌گیری می‌کند گفت:برای بیش از ۷۳۹ هزار مسکن مهر پایان کار و برای ۴۸۳ هزار مسکن مهر دفترچه اقساط صادر شده است.

به گزارش Consbank، فارس نوشت: علی نیکزاد در پاسخ به این سوال که چرا سال قبل علیرغم افزایش میزان ساخت مسکن در تهران و رکود معاملات به یکباره قیمت‌ها افزایش یافت، افزود: افزایش دو برابری صدور پروانه‌های ساختمانی از سوی شهرداری تهران در چند ماه قبل و تعداد بالای ساخت و سازها در کوچه پس‌کوچه‌های مناطق مختلف تهران این نوید را می‌دهد که تولید و عرضه مسکن رونق دارد پس باید عرضه بیش از تقاضا باشد.

وی اضافه کرد: بر می‌گردیم به این سوال که چرا با وجود رونق ساخت و ساز در تهران باید خانه‌دار شدن متقاضیان مسکن و خصوصاً جوانان این همه سخت و دشوار باشد.

سفته بازی در بازار مسکن

نیکزاد خاطرنشان کرد: اینکه متقاضیان مسکن به راحتی صاحب مسکن نمی‌شوند بخاطر حجم بالای سفته بازی در بازار مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: البته اینکه چرا سفته بازی در بازار مسکن رخ می‌دهد نشان دهنده این است که تولید مسکن در اختیار اشخاصی قرار دارد که کار اقتصادی انجام می‌دهند و مسکن را کالای مصرفی نمی‌دانند.

تجربه اخذ مالیات از معاملات مسکن در دنیا

وزیر راه و شهرسازی دربارهٔ طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: در تمام دنیا اخذ مالیات از معاملات مکرر و خانه‌های خالی از سکنه تجربه شده است، بنابراین من نیز به این مدل از مالیات معتقد هستم اجرای آن را پیگیری خواهم کرد.

آخرین وضعیت مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر گفت: در سال ۹۱ موفق شدیم از دو میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۱۷ واحد مسکونی که کل برنامه وزارت راه و شهرسازی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، زیر ۲۵ هزار نفر ، شهرهای تازه و بافت فرسوده بود یک میلیون و ۸۵ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی را به مرحله بهره‌برداری و آماده افتتاح برسانیم.

اخذ پایان کار مسکن مهر از شهرداری

نیکزاد همچنین دربارهٔ وضعیت مسکن مهر توضیح داد:در فرایند واگذاری مسکن مهر دو شاخص مهم تعریف شد که اولی اخذ پایان کار از شهرداری و دومی صدور دفترچه اقساط بود.

وی تاکید کرد:تعداد واحدهای مسکونی مهر که تاکنون از سوی شهرداری پایان کار گرفته‌اند حدود ۷۳۹ هزار و ۵۵۸ واحد مسکونی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون برای ۴۸۳ هزار و ۵۳۹ واحد مسکونی مهر دفترچه اقساط صادر شده تا به این ترتیب علاوه بر ارزیابی شاخصها، مردم نیز به لحاظ شرعی و قانونی دچار مشکل نشوند و گردش پول به اقتصاد جامعه نیز کمک کند.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.