دلیل جنجال های تعبیر خواب شهاب حسینی

برترین مجله اینترنتی ایران

هفت صبح: پخش نشدن تله فیلم «تعبیر خواب» با بازی شهاب حسینی در دو نوبت متوالی حرف و حدیث های زیادی به وجود آورد. رضا دادویی، کارگردان این تله فیلم در خصوص این شایعات و داستان حساسیت برانگیز تلفه فیلمش به «هفت صبح» توضیح می دهد.

معمولا تله فیلم ها در تلویزیون خیلی بی صدا ساخته و پخش می شوند، اصلا در ذات اینگونه فیلمسازی برخلاف فیلم سینمایی و سریال، حاشیه و جنجال معنای زیادی ندارد اما «تعبیر خواب» در این زمینه سنت شکنی کرد. پخش این تله فیلم که قرار بود دو هفته پیش از شبکه یک و همزمان با هفته نیروی انتظامی روی آنتن برود، دوباره به تعویق افتاد تا شایعات یکی پس از دیگری شروع شود، از ممنوع التصویر شدن شهاب حسینی در تلویزیون تا عدم رضایت ناجی هنر (شریک سازنده این تله فیلم) از شخصیت پلیسی که در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

در استعلامی که از روابط عمومی شبکه یک کردیم علت های فنی و آماده نبودن فیلم برای پخش، دلیل اصلی این تعویق ها عنوان شد ولی بهتر دیدیم برای اطمینان خاطر از اتفاقاتی که برای این تله فیلم افتاده به سراغ رضا دادویی کارگردان این تله فیلم برویم و در خصوص حاشیه های «تعبیر خواب» با او گفت و گو کنیم. توضیحات کارگردان این فیلم در خصوص شایعات و حاشیه های فیلمش را در ادامه می خوانید:

دلایل جنجالی شدن تعبیر خواب شهاب حسینی

قرار بود سینمایی شویم!

روابط عمومی شبکه یک، یکی از علت های تعویق پخش این تله فیلم را کامل نبودن فیلم از لحاظ فنی عنوان کرد. دادویی هم بر این مسئله صحه می گذارد ولی دلیل جالبی را برای به وجود آمدن این مسئله ارائه می دهد: «وقتی ساخت فیلم تمام شد و خیلی از دوستان و صاحبنظران قسمت هایی از فیلم را دیدند، اذعان داشتند که سطح این فیلم از تله فیلم های تلویزیونی بالاتر است و با توجه به ساختارش قابلیت تبدیل شدن به فیلم سینمایی را دارد.

ما با آقای سجادپور و مدیران وزارت ارشاد برای سینمایی شدن این فیلم مذاکره کردیم. وقتی قرار شد این اتفاق رخ دهد، حساسیت های ما دو چندان شد. در تدوین، صداگذاری و بخش های فنی با دقت بیشتری شروع به کار کردیم و سعی کردیم تمام نیازها و اصولی که باید رعایت می شد تا نسخه با کیفیتی از این فیلم تبدیل به نسخه سینمایی شود را رعایت کنیم.»

اما در نهایت این اتفاق نیفتاده و قرار است تعبیر خواب همچنان به عنوان یک تله فیلم از تلویزیون پخش شود. دادویی در خصوص علت منتفی شدن این مسئله می گوید: «ما در حال طی کردن مسیر سینمایی شدن فیلم بودیم که ناجی هنر به عنوان شریک سرمایه گذار به ما گفت ترجیح می دهد فیلمپ، سینمایی نشود و از تلویزیون و در هفته ناجا روی آنتن برود. از آنجایی که ما برای حضور در جشنواره فیلم فجر برنامه ریزی کرده بودیم، کارهای فنی را به آهستگی جلو می بردیم، چون فکر می کردیم زمان کافی برای طی شدن این مراحل در اختیار داریم ولی زمانی که مشخص شد قرار است کار در هفته نیروی انتظامی پخش شود، مجبورشدیم سریع تر مراحل فنی را جلو ببریم ولی کار به موقع آماده نشد و همین باعث تعویق های مکرر در پخش این فیلم شد.»


همکاری مدیر شبکه برای اصلاحات!

البته به گفته دادویی بحث فنی تنها علت به تعویق افتاده پخش این تله فیلم نبوده است: «البته با توجه به اینکه شرایط و چارچوب های تلویزیون با سینما متفاوت است پس از اینکه قطعی شد که «تعبیر خواب» از تلویزیون پخش شود، قرار شد یکسری اصلاحات روی فیلم انجام شود تا با چارچوب های تلویزیون منطبق شود. خدا را شکر تمام تلاشمان این است که در این نظارت ها و اعمال نظرها، هم فیلم آسیب زیادی نبیند و هم نظرات مدیران تامین شود. در این راه هم آقای فرجی مدیر شبکه یک هم با سعه صدر کمک و مساعدت زیادی کرده اند.»

اما دادویی علت این اصلاحات را متفاوت بودن شخصیت پلیسی می داند که در این فیلم نمایش داده می شود. به گفته او با توجه به پس زمینه ذهنی مخاطبان در دیدن پلیس های وطنی نمایش این پلیس باید به گونه ای باشد که مخاطب آن را بپذیرد، هر چند که او تاکید می کند اکثر کسانی که فیلم را دیده اند، متفق القول معتقدند پلیس این فیلم بسیار واقعی و باورپذیر درآمده است.

در همین زمینه از دادویی پرسیدیم آیا ناجی هنر که در به تصویر کشیده شدن پلیس ها سختگیری بسیار زیادی دارد، نسبت به ماهیت این شخصیت واکنشی نشان داده یا نه که می گوید: «خوشبختانه ناجی هنر حتی در مورد یک پلان یا دیالوگ هم با فیلم مشکلی ندارد و کار از نظر آنها تایید شده است.»



پلیسی که با یک هفت تیر ۷۰ نفر را نمی کشد

اما سوالی که پیش می آید این است که مختصات پلیسی که در تعبیر خواب به تصویر کشیده شده، چیست که کار کردن تاکید می کندن پلیس متفاوتی را به تصویر کشیده است.

دادویی به این سوال چنین پاسخی می دهد: «مهمترین وجه تمایزی که پلیس در این فیلم دارد، این است که لزوما آدم قهرمانی نیست. پلیس ما برخلاف بسیاری از فیلم ها و سریال ها آنگونه نیست که کارهای سوپرمنی انجام دهد یا با یک خشاب هفت تیری ۷۰ نفر را بکشد. به نظرم اینگونه به تصویر کشیدن پلیس باورپذیر بودن شخصیت نزد مخاطب را بسیار کم می کند. پلیس ما آدمی است که دارای مشکلات زیادی در زندگی شخصی اش است، در موقعیت کاری هم دردسرهای زیادی برایش پیش می آید. او در یک دوراهی قرار می گیرد که به مشکلات زندگی اش رسیدگی کند یا مشکلات کاری اش را حل و فصل کند، به همین علت بحران روحی شدیدی پیدا می کند. تصمیم گیری برایش سخت می شود و خب آدم ها در زمان تصمیم گیری های سخت آسیب پذیرتر می شوند.»

دادویی معتقد است این دو راهی ها در زندگی هر آدمی با هر شغل دیگری وجود دارد، فقط این بار کسی که در موقعیت خیر و شر ماجرا قرار گرفته یک انسان است که شغل او پلیس است.


تعبیر خواب تک شخصیتی است

اما مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که چرا شهاب حسینی در این فیلم تنها بازیگری است که برای مخاطب آشنا و شناخته شده است. شایعات زیادی در این خصوص وجود داشت، از جمله اینکه شهاب حسینی می خواسته خودش تنها فرد شناخته شده فیلم باشد یا اینکه مبلغ دستمزد حسینی به اندازه ای بوده که دیگر بودجه ای برای جذب بازیگر سرشناس دیگری باقی نمانده بود.

دادویی هر دو شایعه را رد می کند. در خصوص شایعه اول می گوید: «من از قبل با شهاب حسینی آشنا شده بودم، وقتی فیلمنامه را خواندم اولین و تنها کسی که برای بازی در این نقش به ذهنم رسید، او بود. جنس بازی شهاب حسینی کاملا همان چیزی بود که به دنبالش بودم. از طرفی این فیلم را می توان در ژانر فیلم های نوآر قرار داد. در فیلم های نوآر معمولا اتفاقات حول محور یک نفر می افتد و این کار هم دقیقا تک شخصیتی است. از طرفی فیلم، نقش های خیلی متنوع و متفاوتی ندارد و فکر می کنم با همین ترکیب بازیگران هم به خوبی به آنچه می خواستیم رسیدیم.»

او در مورد انتخاب نقش منفی فیلم هم می گوید: «حمید ابراهیمی هم با توجه به شناختی که از بازی اش در کارهایی چون سریال «صاحبدلان» و فیلم «آلزایمر» داشتیم و سابقه درخشان تئاتری اش اولین و بهترین گزینه ام برای ایفای نقش منفی این فیلم بود. الهه حسینی هم بازی های خوبی در سریال هایی مثل «در مسیر زاینده رود» انجام داده بود و این چند وقت هم سریال «دیوار» را با بازی او دیدیم و به نظرم انتخاب خوبی بود.»


حسینی دستمزد چهار برابری را قبول نکرد

اما دومین شایعه مهم همان گونه که گفتیم بحث دستمزد شهاب حسینی بوده است. از آنجایی که حسینی سوپراستار سینمای ایران است و طبق گفته چند روز پیش خودش در برنامه «مجله تئاتر» از ابتدای سال سه پیشنهاد داشته که سرجمع مبلغ ۱/۴۰۰/۰۰۰ تومان دستمزد برای او به همراه می آورده پس قاعدتا با توجه به بودجه معمول یک تله فیلم، دستمزدی که او برای حضور در چنین کاری ممکن است درخواست کند می تواند سهم عمده ای از بودجه فیلم را شامل شود که در چنین شرایطی حضور بازیگر همطراز یا یک درجه پایین تر از او هم عملا غیرممکن می شود اما توضیحات دادویی درخصوص شایعه دستمزد زیاد شهاب حسینی برای این تله فیلم هم جالب توجه است: «خدا شاهد است که شهاب حسینی برای این تله فیلم منطقی ترین دستمزد ممکن را از ما درخواست کرد.

اصلا بگذارید ماجرایی را هم برایتان بگویم که متوجه شوید شهاب حسینی واقعا فیلمنامه و کار را دوست داشت و مسئله مالی اصلا برای او اهمیت نداشت. حین تولید کار به حسینی چند پیشنهاد مختلف شد که یادم هست دستمزد ماهانه یکی از آن پروژه ها چهار برابر کل دستمزدی بود که ما به او برای «تعبیر خواب» دادیم. من به آقای حسینی گفتم اگر دوست داری و از لحاظ مالی به نفع شماست این پیشنهاد را قبول کن ما هم یا منتظر شما می مانیم یا اجبارا به سراغ یک بازیگر دیگر می رویم ولی حسینی به شدت مخالفت کردو گفت من فیلمنامه را دوست دارم و تا آخر هم با علاقه و جدیت پای کار ماند.»

اما با تمام این تفاسیر دادویی هنوز هم از زمان قطعی تله فیلمش اطلاع ندارد: «با توجه به اینکه فیلم فضای تلخ و گزنده ای دارد، باید زمانی پیدا شود که زمان شادی و جشن مردم نباشد، هنوز دقیقا نمی دانم چه زمانی ولی گویا قرار است در یکی از شب جمعه های آتی فیلم روی آنتن شبکه یک برود.»


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سحر:

    سلام. فیلم جالبی نبود و متاسفانه خیلی غیر واقعی. اصلا برام جالب نبود که شب تو پاسگاه فقط ۲ تا پلیس حضور داشتن . واقعا بی مزه بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.