دلیل خواب آلودگی مردان پس از رابطه زناشویی

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

رای بسیاری از زنان یکی از واقعیت های آزاردهنده زندگی، رابطه زناشویی و بلافاصله بعد از آن خرخر کردن مردان است!

برای بسیاری از زنان یکی از واقعیت های آزاردهنده زندگی، رابطه زناشویی و بلافاصله بعد از آن خرخر کردن مردان است! به نظر می رسد مردان، در هر زمانی از شبانه روز که رابطه زناشویی داشته باشند، پس از آن دچار خواب آلودگی می شوند…

گرچه زنان نیز گاهی پس از رابطه زناشویی خواب آلوده می شوند ولی این پدیده در مردان بارزتر است اما سبب این خواب آلودگی مردان چیست؟

شاید اولین سبب، به زمان رابطه زناشویی مربوط شود که معمولا شب ها انجام می گیرد و این فعالیت جسمی به خستگی می انجامد و مردان معمولا بیشتر از زنان حین این رابطه فعالیت انجام می دهند و بنابراین پس از آن، طبیعی است که احساس خواب آلودگی کنند. نکته دوم این است که پژوهش ها با استفاده از اسکن «توموگرافی با گسیل پوزیترون» (PET) نشان داده که یک شرط اصلی برای رسیدن به ارگاسم، این است که فرد هراس ها و اضطراب هایش را کنار بگذارد و از طرفی خود رابطه زناشویی نیز سبب آرامش بخشی عضلانی می گردد که روند به خواب رفتن را آسان تر کند. از طرف دیگر بیوشیمی ارگاسم نیز در این روند دخیل است چون پژوهش ها نشان می دهد حین انزال، مجموعه ای از مواد شیمیایی آرامبخش در مغز مرد آزاد می گردد؛ از جمله نوراپی نفرین، سروتونین، اکسی توسین، وازوپرسین، نیتریک اکساید و هورمون پرولاکتین.

پرولاکتین

آزاد شدن پرولاکتین در مغز با احساس ارضای جنسی ارتباط و در زمان «بازیابی» یا «دوره مقاوم بودن» (دوره ای که مرد پس از رسیدن به ارگاسم قابلیت تحریک شدن را ندارد) نقش دارد. بررسی ها نشان داده اند در مردانی که فاقد پرولاکتین می باشند، زمان بازیابی کوتا ه تر است و آنها زودتر قابلیت تحریک مجدد را پیدا می کنند. میزان پرولاکتین به طور طبیعی حین خواب بالاتر است و تزریق این هورمون به حیوانات سبب احساس خستگی فوری می گردد. این یافته ها، بیانگر رابطه ای قوی میان پرولاکتین و خواب است بنابراین آزادی این هورمون حین ارگاسم نیز ممکن است در خواب آلودگی مردان دخیل باشد. پرولاکتین همچنین ممکن است توضیح دهنده این پدیده باشد که مردان پس از رابطه زناشویی بیشتر از خودارضایی، خواب آلوده می شوند. یک تحقیق اخیر نشان داده به دلایل نامعلومی، ارگاسم ها به دنبال رابطه زناشویی با همسر، نسبت به ارگاسم پس از خودارضایی ۴ برابر بیشتر سبب آزادی پرولاکتین در مردان می گردد.

اکسی توسین و وازوپرسین

اکسی توسین و وازوپرسین، دو هورمون و ناقل عصبی دیگر که حین ارگاسم آزاد می شوند نیز به خواب مربوط اند. آزادی این هورمون ها اغلب با آزادی ملاتونین، هورمون اصلی که ساعت بدن ما را تنظیم می کند، همراه است. همچنین تصور می گردد که اکسی توسین میزان استرس را کاهش می دهد که باز هم به ریلکسیشن و خواب آلودگی منتهی خواهد شد.

دیدگاه تکاملی

از دیدگاه تکاملی، هدف اولیه مرد این است که تا جایی که ممکن است، فرزند تولید کند و خوابیدن پس از رابطه به دستیابی به این هدف کمکی نمی کند اما شاید از آنجا که مرد بلافاصله پس از این کار تا مدتی قابلیت تحریک شدن ندارد، خوابیدن به او کمک کند دوباره انرژی به دست بیاورد و به این ترتیب بهترین استفاده را از زمان بکند. گرچه دربارهٔ خواب آلود شدن زنان، اطلاعات متناقضی وجود دارد، زن هم در نهایت همراه مرد به خواب می رود (یا از این زمان برای مراقبت از بچه استفاده می کند) و این وضعیت از دیدگاه تکاملی امتیازی برای مرد است یعنی وقتی مرد بیدار و دوباره آماده برقراری رابطه زناشویی شود، زن در کنار او است. همچنین ممکن است این خواب آلودگی صرفا یک «اثر جانبی» ناشی از سبب تکاملی مهم تری باشد که به آزادی اکسی توسین و وازوپرسین مربوط است. این دو هورمون علاوه بر اینکه با خواب در ارتباط اند، در «ارتباط عاطفی زوج» یا پیوند اجتماعی ای که زوج های انسانی در اغلب موارد دارند، دخیل می باشند. آزادی این مواد شیمیایی در مغز حین ارگاسم، احساس این پیوند عاطفی و اعتماد میان همسران را بالا می برد و ممکن است تا حدی توضیح دهنده رابطه میان برقراری روابط زناشویی و پیوند عاطفی باشد. این پیوند عاطفی به نفع بچه دارشدن زوج است زیرا همکاری دو همسر در بزرگ کردن فرزند، احتمال بقای او را به حداکثر می رساند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.