دلیل سقوط هواپیمای ایتالیایی اصابت موشک اعلام شد

۰۹ام بهمن ،

دادگاهی در ایتالیا سبب انفجار یک هواپیمای مسافربری در نزدیک سواحل سیسیل در سال ۱۹۸۰ را که طی آن ۸۱ نفر کشته شدند، اصابت موشک اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این پرونده که یکی از طولانی‌ترین اسرارهای هواپیمایی ایتالیا بوده، سبب اختلاف نظر گسترده ایتالیایی‌ها در مورد سبب سقوط این هواپیما در ۲۷ ژوئن سال ۱۹۸۰ شده است.

این دادگاه در حکمی اعلام کرد که دولت باید به خانواده‌های قربانیان به سبب تضمین نشدن امنیت مسافران، غرامت دهد.

بر اساس این حکم، نشانه‌های فراوان از اصابت موشک به عنوان سبب اصلی این فاجعه حکایت دارد. این فاجعه در زمانی به وقوع پیوست که ایتالیا همچنان صحنه تنشهای دوران جنگ سرد بود.

تحقیقات متعدد نتوانستند مشخص کنند سبب اصلی انفجار این هواپیما که یک دی سی ۹ متعلق به شرکت ایتاویا بود، انفجار بمب یا موشک بوده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها که بر مبنای اطلاعات رادار بوده است، جنگنده‌های کشورهای عضو ناتو در زمان وقوع این سانحه در منطقه سقوط هواپیما حضور داشتند و یک میگ لیبیایی را تعقیب می کردند که سعی داشت با پرواز کردن در نزدیکی هواپیمای مسافری، از رادار کنترل فرار کند.

نظریه دیگری که مطرح شده، ورود این هواپیما به منطقه تمرین نظامی و پرتاب موشک از سوی یک جنگنده بوده که این هواپیما را به اشتباه به عنوان دشمن شناسایی کرده بود.

به عقیده بسیاری از مردم ایتالیا، سبب این سانحه به دلایل امنیتی یا نظامی پنهان نگه داشته شده است.

به گزارش رویترز، در طول تحقیقات مربوط به این فاجعه، بسیاری از مدارک و نوارهای ضبط شده ترافیک هوایی مفقود یا دستکاری شدند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.