دمای کائنات رو به خنکی می رود/ کاهش ۲درجه ای دمای کائنات

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی بین المللی از دانشمندان سوئدی، فرانسوی، آلمانی و استرالیایی از تلسکوپ آرایه فشرده در نیورساوت ولز استفاده کرده تا میزان دمای کائنات را وقتی که در نیمه عمر کنونی اش قرار داشته است، اندازه گیری کنند.

“رابرت براون” دانشمند ارشد ستاره شناسی در بخش علوم فضای سازمان تحقیقات صنعتی و علمی کشورهای مشترک المنافع گفت: این دقیق ترین اندازه گیری است که تا کنون در مورد میزان خنک شدگی دمای کائنات طی عمر ۱۳٫۷۷ میلیارد ساله اش صورت می گیرد.

ستاره شناسان نور رسیده از نیمه راه کائنات یعنی نوری که سفرش را وقتی در مسیر زمین آغاز کرده که کائنات در نیمه عمر کنونی اش بوده است، بررسی کردند.

آنها گاز موجود در کهکشانی در فاصله  ۷٫۲ میلیارد سال نوری زمین را که فقط توسط پرتوهای پس زمینه کیهانی- درخشش به جا مانده از زمان انفجار بزرگ-  گرم نگه داشته شده است مطالعه کردند.

بر اساس نظریه انفجار بزرگ در مورد تولد کائنات، دمای پرتوهای پس زمینه کیهانی به آهستگی و با گسترش و بسط کائنات کاهش می یابد.

سباستین مولر از رصدخانه آنسالا در دانشگاه فناوری چالمر سوئد گفت: این پیش بینی چیزی است که ما در اندازه گیری های خود به آن رسیدیم. کائنات چند میلیاردسال پیش چند درجه گرم تر از اکنون بوده است دقیقا همانطور که نظریه انفجار بزرگ پیش بینی کرده بود.

بر اساس محاسبات صورت گرفته، دمای کائنات در چند میلیارد سال پیش ۲۶۸ درجه سانتی گراد زیر صفر بوده است. اگر چه این میزان به نظر سرد می رسد اما از دمای کنون که منفی ۲۷۰ درجه سانتی گراد یا فقط سه درجه بالای صفر مطلق است گرم تر بوده است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.