دمکراتها یا جمهوریخواهان؟ /نگاهی به کارنامۀ اقتصادی حامی محبوب اوباما

بیل کلینتون، رییس جمهور پیشین آمریکا که می گویند در میان آمریکایی ها از محبوبیت برخوردار است، روز چهارشنبه طی نطقی در میان هواداران اوباما در گردهمایی بزرگ دمکراتها، به حمایت از کارنامۀ اقتصادی باراک اوباما پرداخته و اعلام کرد که رییس جمهور، در حالی اقتصاد کشور را در سال ۲۰۰۸ تحویل گرفت که کشور در بحران بدی به سر می برد. کلینتون از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ رییس جمهور آمریکا بود و هم اکنون ۶۶ سال دارد.
برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که حمایت بیل کلینتون از اوباما می تواند شانس او را برای انتخاب مجدد افزایش دهد، چرا که اقتصاد آمریکا در زمان کلینتون در موقعیت بهتری قرار داشت. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ واشنگتن پست، آمار بیکاری در زمان ریاست جمهوری کلینتون به خصوص طی سالهای ۱۹۹۳ و ۲۰۰۱ به شدت کاهش یافت و تا پایان ریاست جمهوری وی به ۳٫۹ درصد رسید در حالیکه این رقم در حال حاضر ۸٫۱% است. رشد تولید ناخالص داخلی در زمان کلینتون رقم ۳٫۸ درصد را نشان می داد.در حالیکه این رقم برای سایر روسای جمهور آمریکا به این شرح بود:ترومن(۴٫۸%)، کندی(۵٫۲%) جانسون(۵٫۱%)، ریگان(۳٫۵%)، کارتر(۳٫۳%)، نیکسون(۳٫۱%)، بوش پدر و فورد(۲٫۲%) و بوش پسر(۱٫۶۵%).
فقر نیز در زمان ریاست جمهوری کلینتون از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده و به ۳٫۶ رسید. تورم نیز عدد ۲٫۲ درصد را نشان می داد. در حدود ۲ هفته است که بیل کلینتون، در انظار عمومی ظاهر می شود تا ضمن اعلام حمایت خود از اوباما، شانس او را برای انتخاب مجدد افزایش دهد. با این توجه به نزدیک بودن درصد اقبال میت رامنی و باراک اوباما در آمارهایی که از سوی موسسات ارائه می شود، هنوز پیش بینی این مسئله که چه کسی شانس بیشتری دارد، دشوار است.

ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.