دندان های سفید کروکودیل آفریقایی

آرواره‏های کروکودیل دارای دو نوع ماهیچه است، یکی ماهیچه‌های بسیارضعیف که برای باز کردن دهان فعال می‏شود و دیگری ماهیچه‏های بسیار قوی که برای بستن و قفل شدن آرواره‏ها فعال می‏شود. کروکودیل‌های آب‌شور آرواره‌هایشان را با فشار ۲۵٫۵ مگاپاسکال (معادل ۲۵۱٫۸ برابر فشار هوا) روی طعمه می‏بندند. چنین فشاری توسط ۱۶۴۶۰ نیوتون نیرو روی سطح دندان‌ها با مساحت کلی ۶٫۵ سانتی‌متر مربع اعمال می‌شود.

برای مقایسه، انسان می‌تواند با اعمال ۸۹۰ نیوتن نیروی گاز گرفتن و اعمال فشار ۱ تا ۱٫۴ مگاپاسکال روی دندان‌هایش، یک تکه استیک را پاره کند. کفتارها، شیرها و ببرها می‌توانند با اعمال نیروی ۴۴۵۰ نیوتنی، نزدیک به ۶٫۹ مگاپاسکال فشار بر طعمه خود اعمال و آن را از هم بدرند. هم‌چنین در یک شبیه‌سازی کامپیوتری در سال ۲۰۰۸ / ۱۳۸۷ تخمین زده شده بود که کوسه سفید ۶٫۵ متری می‌تواند آرواره‌های خود را با فشار ۲۷٫۶ مگاپاسکال (معادل با ۱۷۷۹۰ نیوتن نیروی گاز گرفتن) بر روی طعمه فرود آورد، هرچند که این مورد هنوز در حیات وحش اندازه‌گیری نشده است.

یکی از شاخص‌ترین تفاوت‏های تمساح و کروکودیل هم در ترتیب دندان‏های آنهاست. این عکس را پل کولمن از پارک حیات وحش سرنگتی گرفته و برای مشاهده عکس بزرگ از نشنال‏جئوگرافیک، می‏توانید اینجا را کلیک کنید.

۵۳۵۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.